Wat verandert er bij Google op 21 april?
Er zijn grote veranderingen op til bij Google op 21 april. Deze veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor iedere eigenaar van een website. Je zult het waarschijnlijk ook al gemerkt hebben: het aantal gebruikers van mobiele apparaten wordt steeds groter, en de voornaamste zoekmachines, zoals Google, spelen steeds meer in op deze trend.
Deadline
Markleider Google heeft op 26 februari 2015 op hun officiële blog aangekondigd dat vanaf 21 april websites mobielvriendelijk moeten zijn, willen ze op een vindbare plaats opgenomen worden in de zoekmachine. Deze beslissing werd genomen om ervoor te zorgen dat de mobiele gebruiker toegang heeft tot alle informatie die op het internet aanwezig is.
Gevolgen voor je site
Wanneer je site nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, heeft dit voor gevolg dat de mobiele gebruiker mogelijk problemen ondervindt bij het zoeken naar of het bezoeken van je site. Mogelijk wordt je site niet zo vlug gevonden als een andere site die al wel aangepast werd aan de parameters om gevonden te worden door een tablet of een smartphone. Vanaf nu worden ook apps geïndexeerd om gevonden te worden in Google, en dit heeft onrechtstreeks voelbare gevolgen voor de vindbaarheid van je site. Wie nu nog alleen maar met klassieke websites werkt, vist vanaf 21 april ’15 bij Google achter het net.
Waarom deze aanpassing?
Het aantal mensen dat ervoor opteert om informatie mobiel op te zoeken, stijgt werkelijk exponentieel. Dit wil zeggen dat een steeds groter aantal gebruikers nood heeft aan informatie die op mobiele wijze gevonden kan worden. Daarom is het uiterst belangrijk dat ook jouw website op de juiste manier geïndexeerd wordt, zodat ze vindbaar en toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Het is dan ook geen wonder dat Google een hogere ranking toekent aan mobilevriendelijke websites.
Hoe weet je of je site mobilevriendelijk is?
Gelukkig hoef je niet te wachten tot je klachten krijgt om te weten of je site mobilevriendelijk is. Google heeft hiervoor een tool ontwikkeld. De mobile-friendly test van Google. Hierbij wordt gebruik gemaakt van drie parameters: de grootte van de tekst, de afstand tussen de links moet voldoende groot zijn, en de viewport voor mobiel moet ingesteld zijn. Wanneer jouw site niet voldoet aan een of meerdere elementen uit de test, kunt u er vanuit gaan dat jouw site niet mobilevriendelijk is.
Contacteer ons!
Wanneer jouw site niet mobilevriendelijk is, zullen wij er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jouw site binnen de kortste keren aan alle eisen van Google voldoet, zodat iedereen de weg naar jouw site kan vinden, ook de mobiele gebruikers!