Balanced scorecard
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1833 keer
= rijkt een methodologie aan om een reeks maatstaven te ontwikkelen die het topmanagement een snel, maar uitvoerig beeld geven van het bedrijf
vult financiële maatstaven aan met meer operationele maatstaven (klantentevredenheid,interne processen, innovatie-en leergedrag…)
ontwikkeld door Kaplan en Norton
4 Perspectieven
- Financiële performance
-gekeken naar maatstaven van rendabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit - Klantenperspectief
- BSC definieert de klanten en interessante marktsegmenten
-meet performance van de onderneming op deze marktsegmenten door een aantal maatstaven te hanteren - Interne processen
- managers identificeren de kritische interne processen waarin de organisatie moet excelleren
- er wordt nagegaan of innovatie verbeterd/geoptimaliseerd kan worden - Leren en groei
-infrastructuur wordt geanalyseerd die opgebouwd is/moet worden om langetermijngroei en- verbetering te bereiken
BSC kan toegepast worden voor hele organisatie of op niveau van verschillende businessunits of adelingen
Performance prisma( Neely, Adams en kennerley)
telt 5 gerelateerde dimensies:
-voldoening van stakeholders
-bijdrage van de stakeholders
-strategie
-processen
-capaciteiten