Menu

Balanced scorecard

Deel dit artikel:

= rijkt een methodologie aan om een reeks maatstaven te ontwikkelen die het topmanagement een snel, maar uitvoerig beeld geven van het bedrijf
vult financiële maatstaven aan met meer operationele maatstaven (klantentevredenheid,interne processen, innovatie-en leergedrag…)
 ontwikkeld door Kaplan en Norton
4 Perspectieven

  • Financiële performance
    -gekeken naar maatstaven van rendabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit
  • Klantenperspectief
    - BSC definieert de klanten en interessante marktsegmenten
    -meet performance van de onderneming op deze marktsegmenten door een aantal maatstaven te hanteren
  • Interne processen
    - managers identificeren de kritische interne processen waarin de organisatie moet excelleren
    - er wordt nagegaan of innovatie verbeterd/geoptimaliseerd kan worden
  • Leren en groei
    -infrastructuur wordt geanalyseerd die opgebouwd is/moet worden om langetermijngroei en- verbetering te bereiken

 BSC kan toegepast worden voor hele organisatie of op niveau van verschillende businessunits of adelingen
Performance prisma( Neely, Adams en kennerley)
 telt 5 gerelateerde dimensies:
-voldoening van stakeholders
-bijdrage van de stakeholders
-strategie
-processen
-capaciteiten

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen