Bewuste structuur of sturing van de organisatie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1048 keer
Veel organisatieleden werken samen om het gemeenschappelijk doel te
verwezenlijken. Er moeten afspraken gemaakt worden over de verdeling en
onderlinge afstemming van taken.
De structuur heeft een formeel en informeel gezicht, die elkaar kunnen aanvullen en versterken.
Informele structuur +kan samenhorigheid vergroten en maakt conflicten oplossen makkelijker
- maar ook ondergraven. (informele gedragsregels volgen de formele regels niet)
Formele organisatie | Informele organisatie |
- taken staan centraal - de organisatie bestaat onafhankelijk van het lidmaatschap van de leden - afspraken worden officieel neergeschreven in regels, procedures en documenten - afspraken vast & stabiel, bij verandering rekening houden met bevoegdheden -verantwoordingsverhoudingen =weinig flexibiliteit. | - de mensen die de activiteiten uitvoeren staan centraal - de organisatie bestaat enkel in functie van de leden - afspraken worden impliciet onthouden door de leden - afspraken zijn makkelijk veranderbaar via onderling overleg.
|
Opm: Organiseren: middelen toewijzen om het werk uit te voeren
Leiding geven: enthousiasme opwekken zodat medewerkers hun doelstellingen bereiken