Bronnen van Innovatie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1318 keer
Waarom innoveren als innovateur meestal niet er het grootste voordeel uithaalt?
Rol van de dominante strategie (krijgt soort standaard)
Innovatie kan onstaan uit verschillende bronnen (Schilling)
uit individuen, ‘uitvinders’ die vaak oplossingen zoeken voor eigen behoeften
universiteiten
samenwerking tussen verschillende bedrijven
Bedrijven
-> Research & Development (R&D)
= technology push
- speurt permanent naar vernieuwingen
-> Onderzoek & Ontwikkeling (O&O)
= market pull
- signaal komt van de klant
- ontwikkeld volgens de wensen van de klant
Niet voor alle bedrijven weggelegd is om een fast follower te zijn
-> visie op het creëren van een massamarkt
-> doorzettingsvermogen
-> hoge financiële toewijding
-> volgehouden innovatie
-> inzet van activa
Dominant design
= in sommige sectoren kan een product of procesarchitectuur ontstaan die een productcategorie domineert, 50 procent of meer van de markt inneemt en nauwelijks nog te wijzigen is, een soort standaard