Logo
Print deze pagina

Businessplanning

Deel dit artikel:

= een denkproces, waardoor nieuwe ideeën concreter vorm krijgen
 resulteert vaak in businessplan= een formeel geschreven document dat het resultaat van het denkproces weergeeft
3 doelstellingen bij het schrijven van een businessplan
 het definiëren van de business en de haalbaarheid nagaan
 toekomstige bedrijfsactiviteiten aan externen duidelijk maken met bedoeling investeringen, leningen of andere ondersteuning te verkrijgen
 organisatie beheren en controleren doorheen verschillende fasen

 eerste stap in organiseren van succes

Volgende onderdelen zullen er altijd deel van uitmaken

  • Product/technologie
     oorsprong van het idee wordt beschreven
    uniciteit van het idee wordt toegelicht
    eventuele beschermingsconstructies worden toegelicht
    mate waarin ondernemer freedom to operate heeft
  • Markt
     er wordt marktsegmentatie gemaakt, doelgroep bepaald, grootte en groei van de markt beschreven, waardeketen geanalyseerd, marktonderzoek gerapporteerd, concurrentie in kaart gebracht
     verschil tussen bedrijven die op een B2B markt of op B2C) markt gaan spelen
     marktonderzoek helpt om doelgroep beter te definiëren
     in geval van radicale innovaties-> moeilijk-> gebruik maken van kwalitatieve methoden
    - focusgroepen organiseren: waarbij attitude ten opzichte van een nieuw product of dienst nagegaan wordt
    -lead users worden aangesproken: kennen doelmarkt goed en kunnen inschatten hoe die in de toekomst zal evolueren
    -concepttesting: waarbij potentiële klant een concrete weergave van het product of dienst krijgt en gevraagd wordt naar een reactie en de interesse om een dergelijk product of dienst te kopen
  • Businessmodel
    = een bondige maar krachtige voorstelling van hoe een set van onderling afhankelijke beslissingsvariabelen op het gebied van ondernemingsstrategie; ondernemingsarchitectuur en zakendoen wordt geconfigureerd om een aan te houden competitief voordeel te creëren op de markten waarop men actief i s
     beschrijft welke producten/diensten op de markt aangeboden worden
     beschrijft hoe producten en diensten aan de verschillende marktsegmenten aangeboden worden
    specificeert de operaties vd onderneming die ervoor zorgen dat logistiek en infrastructuur efficiënt verlopen
    beschrijft welk inkomensmodel gehanteerd wordt
    freemium businessmodel: basisversie van hun dienst gratis aanbieden, maar daaropvolgende versies betalend
    homeparty: waarbij verkopers via huisparty’s producten aan de man proberen te brengen
  • Team
  • Financiële paragraaf
     ondernemer geeft overzicht van resultatenrekening, kasplanning en balans
    stelt geprojecteerd financieel plan op
    uitweiden over assumpties die aan basis liggen van financieel plan
     rendabiliteit van onderneming wordt nagegaan via resultatenrek
    kasplanning geeft zich op kasstromen en eventuele kastekorten
     hoeveelheid financiering die bij partijen opgehaald moet worden

Businessplan bevat verder vaak
-> risicoanalyse=beschrijft factoren die cruciaal zijn voor het al dan niet slagen van de onderneming
-SWOT analyse= ondernemer vermeldt belangrijkste sterktes,zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen voor het bedrijf

Copyright © 2019. All rights reserved.