Continuïteitskring
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 3552 keer
1) Benutten van opgebouwde competenties:
- Middelen van onderneming = bronnen van producten
- Producten = uitwendige vertaling van middelen onderneming
- Producten laten ondernemingen toe te beantwoorden aan concurrentie-voorwaarden en scheppen mogelijkheden tot concurrentievoordeel
2) Waardecreatie:
- Kiezen, realiseren en verstrekken gepaste en voldoende waarde voor de klant
3) Waardecaptatie:
- Winst die gemiddelde winstniveau overstijgt ontstaat uit concurrentiekrachtige producten.
4) Waardedistributie:
- Winst à via ontwikkelen stakeholders: verwerven nieuwe middelen & versterken reeds bestaande middelen.
5) Opbouwen competenties:
*Winst is tegelijk oorzaak en gevolg, doel en middel in de kring à betekenis van winst hangt af van perspectief van waaruit winst als element van kringloop wordt bekeken.
*Tijd is belangrijke factor in benoemen van elementen van kring als doelstelling van de onderneming à strategisch management = geheel van maatregelen gericht op in evenwicht brengen van periodes van middelenopbouw en periodes van middelenbenutting.