Definities en basisbegrippen
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1138 keer
*Marketing gestructureerd rond:
- Behoeften
- =door een persoon ervaren tekorten of nagestreefde doelstellingen
- cfr. Maslow
- behoeften leiden tot actie
- algemeen
- onveranderd & onveranderbaar doorheen tijd
- kunnen niet worden gecreëerd
- Preferenties:
- =specifieke voorkeuren mbt concrete objecten, producten, diensten,…die kunnen worden gebruikt voor behoeftebevrediging
- leiden tot aankoop specifiek opbject
- kunnen worden gecreëerd (belangrijkste taak marketing)
- Vraag:
- Wensen + koopbereidheid & koopkracht = Vraag
- Producten (kenmerken & voordelen):
- Productkenmerken die aansluiten bij preferenties = productvoordelen
- Productvoordeel = TW aan product
- Klanten kopen waarde
- Ruil & transactie:
- Ten minste 2 partijen op een gegeven moment beslissen om hun respectieve behoeften te bevredigen door uilen objecten/prestaties
- Transactie = ruilpartijen ruilen iets dat waarde heeft voor andere partij
- Markt:
- = groep van werkelijke of potentiële kopers van een product
- DOELGROEP = deelverzameling binnen markt die eenzelfde verzameling behoeften & preferenties delen