Doelgroepbepaling
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1068 keer
heeft een hele grote impact op alle andere stappen binnen het marketingproces
we kunnen 3 fasen onderscheiden
- Marktsegmentatie
=bestaat uit een groep potentiële klanten die dezelfde kenmerken of behoeften hebben
=het proces waarbij je klanten op systematische en relevante wijze indeelt in voor het bedrijf/de bedrijfsstrategie relevantie groepen
markt kan opgedeeld worden in geografische, demografische, psychologische, gedragskenmerken - Doelgroepkeuze of targeting
targeting wordt bepaald door volgende factoren
Strategische keuze
Grootte en groei van het segment en de middelen van het bedrijf
->segment moet groot genoeg zijn voor potentiële groei als het bedrijf winstgevend wil zijn
-> grootte van segment moet afgestemd zijn op beschikbare middelen
structurele aantrekkelijkheid van het segment
->moet zich in een bepaald segment te begeven omdat het dan concurrentievoordeel bezit en opgewassen zijn tegen macht van leveranciers en klanten - Positionering
= product van het bedrijfin de ogen van een klant een zodanige plaats inneemt dat het anders is dan andere, vergelijkbare producten
-> complexe en vaak langdurige bezigheid