Logo
Print deze pagina

Doelgroepbepaling

Deel dit artikel:

 heeft een hele grote impact op alle andere stappen binnen het marketingproces
 we kunnen 3 fasen onderscheiden

  • Marktsegmentatie
    =bestaat uit een groep potentiële klanten die dezelfde kenmerken of behoeften hebben
    =het proces waarbij je klanten op systematische en relevante wijze indeelt in voor het bedrijf/de bedrijfsstrategie relevantie groepen
     markt kan opgedeeld worden in geografische, demografische, psychologische, gedragskenmerken
  • Doelgroepkeuze of targeting
    targeting wordt bepaald door volgende factoren
    Strategische keuze
     Grootte en groei van het segment en de middelen van het bedrijf
    ->segment moet groot genoeg zijn voor potentiële groei als het bedrijf winstgevend wil zijn
    -> grootte van segment moet afgestemd zijn op beschikbare middelen
    structurele aantrekkelijkheid van het segment
    ->moet zich in een bepaald segment te begeven omdat het dan concurrentievoordeel bezit en opgewassen zijn tegen macht van leveranciers en klanten
  • Positionering
    = product van het bedrijfin de ogen van een klant een zodanige plaats inneemt dat het anders is dan andere, vergelijkbare producten
    -> complexe en vaak langdurige bezigheid

Copyright © 2019. All rights reserved.