Het gemeenschappelijk doel van de organisatie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1735 keer
Doel : Gewenste toekomstige toestand, dienen als richtlijnen voor gedrag van organisatie leden, toekomstige beslissingen en nieuwe doelen. Ze zijn de basis voor evaluatie en controle op geleverde prestaties.
- doelenhiërachie/cascade = sommige doelen ondersteunen elkaar
- sommige doelen werken elkaar tegen
Het gemeenschappelijke doel is de bestaansreden van de organisatie. Het gaat over een maatschappelijke nood en hoe de organisatie die wil bevredigen, of over
dominante persoonsgebonden wensen van bepaalde organisatieleden (bvb de
eigenaars). Dit doel bevat ook een aantal basiskeuzes in verband met de
toegepaste strategie. Er zijn soorten van doelen naargelang
1) het voorwerp: aankoop van grondstoffen, omvang van productie,
aanwerving van medewerkers
2) het organisatieniveau: totale organisatie, een afdeling, een groep van
organisatieleden
3) tijdshorizon: kortetermijndoelen op 1 maand, (middel)
langetermijndoelen op (2 jaar) 10 jaar
4) vormelijk karakter: formele doelen staan geschreven in officiële en
raadpleegbare documenten, informele niet.
( alle doelen samen = complex & omvangrijk geheel )