Het innovatieproces
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1120 keer
Innovatieproces (Lowe en Marriott)
= het innovatieproces als een lineair proces gaande van ideegeneratie, ideescreening, initiële concepttesting, businesscase-analyse, ontwikkelingsfase, testing en validatie tot productlancering
Leonard & Sensiper (1998)
innovatieproces is NIET lineair, maar kent verschillende feedbackloops
Gate 1: eerste beslissing genomen om middelen toe te kennen, criteria zijn vrij kwalitatief:
strategische fit, technische haalbaarheid, competitief voordeel
Stage 1: product wordt meer in de diepte bestudeerd, zowel op technologisch vlak als op de markt
Gate 2: gedetailleerde screening en soms gebruikgemaakt van een scoringsmodel(marktattractiviteit, competitieve situatie, productvoordeel en winstpotentieel) -> er worden substatentieel meer middelen toegekend
Stage2: Businesscase ontwikkeld met een technische analyse, competitie analyse en gedetailleerde financiele analyse
Gate3: Mogelijkheid om project te stoppen, zeer strenge criteria
Stage 3: op het einde moet prototype van prodcut af zijn
Gate 4: algemene attractiviteit wordt nogmaals bekeken
Stage 4: Product wordt verder getest en reactie vd consument pretesten. (Pilotproductie + kwaliteitscontroles)
Gate 5: de financiële haalbaarheid bekijken en de productplannen uitgewerkt
Stage 5: productieplannen en marktlancering wordt uitgevoerd