Logo
Print deze pagina

het investeringsproces

Deel dit artikel:

1) Van idee tot businessplan: dit moet realistisch zijn, begrijpbaar, geloofwaardig => bepaald de financiële behoefte en bepaald hoeveel aandelen de eig willen vrijgeven.

2) Presentatie: BAN stuurt het businessplan bij.

  1. Team
  2. Activiteit: wat? Product? Welke behoefte?
  3. Markt: groeimogelijkheden? Omgevingsanalyse?
  4. Strategie
  5. Organisatie: partnerships?
  6. Financiële kerncijfers: omzetprognose, cashflow, resultaat
  7. Financieringsbehoefte: voor wat gebruikt?
  8. Business angel: welk type?

In deze fase: eerste contact investeerder en investeringsopportuniteit. Eerste indruk!

De investeerder zal nakijken of het voldoet aan zijn voorkeur: vertrouwde markt/sector, bedrag, locatie, levensfase, sector,… De vooropgezette mening van de business angel: afhankelijk van eerdere ervaringen, hobby’s, interesses,…

3) Nader bekijken project door een business angel: onderzoek businessplan met mind set die zeer kritisch is.

  1. Markt: liefst nichemarkt met groeipotentieel, niet competitief
  2. Ond, managementteam: ervaring, track record jockey, complementariteit
  3. Product: competitief voord, unique selling proposition (USP),  me too prod.
  4. Financiële prognose: minder belangrijk,zijn toch in feit nooit juist. (glazen bol)
  5. Schatten potentieel business: marktaandeel ?
  6. Waarvoor wordt mijn geld gebruikt:liefst in bedrijfscyclus
  7. investee zelf ook investeren? Sweat equity niet voldoende = EV die wordt toegestaan aan manager op basis van zijn resultaten.
  8. BA wil TW creëren, de mate waarin de ondernemer luistert naar advies

Copyright © 2019. All rights reserved.