Hoofdstuk 8: generalistische managementdomeinen
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1709 keer
Inleiding
Generalistisch management = management dat zich niet richt tot een middel afzonderlijk, maar tot de organisatie in het geheel. We onderscheiden drie vormen:
- Strategisch management
- Organisatiemanagement (H5)
- Cultuurmanagement
Strategisch management (punt 2 tot 5)
De definitie van deze managementtak verschilt naargelang het gebruikte managementperspectief.
Klassiek managementperspectief
Strategie = opstelling en implementatie van een formeel plan dat beantwoordt aan vier criteria:
- Toekomstgericht plan + langetermijnfocus
- Geïntegreerd plan: de hele organisatie
- Expliciete omgevingsfocus
- Expliciete en bewuste keuzes: geen toevalligheden, alles goed gepland
Doel van de strategie: langetermijnoverleving van de organisatie
Gedragsmatig managementperspectief & stakeholdersbenadering
Strategie = een dominant gedragspatroon dat te vergelijken is met de persoonlijkheid van een individu. Het voldoet aan de volgende kenmerken:
- Slechts een gedeelte wordt gepland (=intentionele strategie), het andere ontstaat spontaan (spontane strategie)
- De intentionele strategie is onderhevig aan het complexe mensbeeld
- Subjectieve kleuring: bijvoorbeeld door eigenbelang
- Niet alleen toekomst is belangrijk, ook heden en verleden
- Strategie wordt vaak verwoord aan de hand van een metafoor
Doel van de strategie: overleven van de organisatie
Tegenstelling in verband met het doel tussen klassieke & andere
In tegenstelling tot bij het klassieke managementperspectief, is bij het gedragsmatige en de stakeholdersbenadering de overleving van de organisatie niet gegarandeerd. Tevens wordt er volgens het gedragsmatig managementperspectief verondersteld dat elke organisatie een doel heeft.