Logo
Print deze pagina

Kwaliteitsbeheer

Deel dit artikel:

doel: ervoor zorgen dat de geleverde producten voldoen aan de kwaliteitsnormen
 5 verschillende visies op kwaliteit

  • Transcendente benadering
    kwaliteit wordt gehanteerd als iets dat de gewone dagelijkse ervaring overstijgt
  • Productgebaseerde definities
     verschillen in kwaliteit terug te brengen tot verschillen in de hoeveelheid van een gewenst ingrediënt of eigenschap(economisch gerichte visie)
  • Klantgerichte definities
     producen worden afgestemd op de wensen en behoeften van de klant
  • Productiegebaseerde definities
  • Waardegerichte definities
     kwaliteit wordt beschouwd als de graad van uitmuntendheid tegen een aanvaardbare kostprijs

Integrale Kwaliteitszorg
= zoekt op zeer systematische wijze naar de grondoorzaak van de problemen en tracht de oorzaken systematisch te elimineren
 2 bekende doelstellingen

ISO 9000
 international standards of operations
 waarborgt dat proces overeenkomt met de afgesproken normen
normen hebben betrekking op het hele proces, van eerste contact tot ontwerp en aflevering
 onderdeel van IKZ
 normen zijn internationaal erkend en worden gebruikt voor het beoordelen en vergelijken van bedrijven over heel de wereld

Six Sigma
= een kwaliteitsnorm die niet meer dan 3,4 defecten per miljoen eenheden of procedures toestaat

Copyright © 2019. All rights reserved.