Menu

Lerende organisatie

Deel dit artikel:

*Voorwaarden voor leren:

  • Snelle en intensieve feedback:
    • In praktijk gehinderd door dynamische complexiteit
  • Systeemgericht denken:
    • Denken over grenzen van functionele managementdomeinen heen
  • Bereidheid tot veranderen:
    • Ontleren, veranderen, vergeten
    • DISSIDENTIE: in vraag stellen van vertrouwde
  • Meta-leren:
    • Leren over leren
  • Interne locus of control:
    • INTERNE ATTRIBUTIE
    • Besef dat men zelf aan basis ligt van oorzaken en fouten

*Organisatieprincipes voor lerende organisatie

  • Systeembewust handelen en denken:
    • Opbouwen geïntegreerd totaalbeeld = berust op:
      • Teamwerk
      • Jobrotatie & interne promotie
      • Breed geöriënteerde opleidingen in multifunctionele groepen
      • Aandacht voor departementsoverschrijdende verbanden
      • Vermenigvuldigen contanten met buitenwereld
    • Geïntegreerd totaalbeeld zal dan ook door leden organisatie worden gedeeld
    • Nadruk op collectief leren:
      • Gezamenlijk aanpakken van problemen met alle stakeholders
      • Onderhouden van frequente en open communicatie met alle stakeholders
      • Permanente waakzaamheid voor problemen die zich bij alle stakeholders voordoen
      • Voortdurende bereidheid om ook op problemen van stakeholders actie- en oplossingsgericht te reageren
  • Streven naar vernieuwing & verbetering:
    • Herwinnen concurrentiekracht = 3 doelstellingen:
      • Verkleinen
      • Verbeteren
      • Vernieuwen
    • VERNIEUWEND LEREN:
      • Hanteren nieuw referentiekader
      • Herformuleren uitgangspunten, werkwijzen en afspraken
      • Afleren, vergeten, ontleren (uitdaging!)
      • Organisatieklimaat:
        • Vrijheid voor dissidente ideeën
        • Voortdurend in vraag stellen
        • Openheid voor het nieuwe
    • VERBETEREND LEREN (continuous improvement):
      • Voortdurende verbetering van processen binnen organisatie
      • Ondersteund worden door:
        • Scherpe objectiefstelling
        • Permanente meting performantie
        • Voortdurende evaluatie metingen in functie van doelstellingen
  • Aangepaste informatiestromen:
    • Leren wordt ondersteund en bevorderd door gepaste informatiestromen
    • Bijpassende infrastructuur
    • Comprimeren tijd & afstand & toegankelijkheid informatie belangrijk
    • Gevarieerde informatie
    • Onbeperkte toegang voor iedereen in organisatie
  • Zelfregulerende teams:
    • Zelfregelende organisatie vertrekt in haar coördinatie- & controlemechanismen van minimumspecificaties:
      • Weinig sturing van bovenaf
      • vlakke structuur
      • management schept voorwaarden voor ontstaan zelfregulerende teams
      • managers zijn verantwoordelijk voor ter beschikking stellen van middelen voor teams
      • Leiderschapsstijl = participerend & ondersteunend
  • Maximale benutting van aanwezige kennis:
    • Maximaal kennis delen binnen & tussen afdelingen
    • Klemtonen managementontwikkeling:
      • Invullen reële opleidingsnoden
      • Toepassing van nieuwe kennis op werkplek ondersteunen
      • Reflectie over eigen functioneren
      • Experimenteren & foutentolerantie
  • Gemeenschappelijke visie:
    • Missie gedreven organisatie
    • Kenmerken missie:
      • Beknopt & eenvoudig
      • Getuigend van visie
      • Wars van commercieel misbruik
      • grensverleggend
  • Trans-rationele processen:
    • Niet allen rationaliteit
    • Ook intuïtie, gevoel en emoties

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen