Menu

Management … effectiviteit/doelmatigheid en efficiëntie

Deel dit artikel:

Als het management slaagt in het realiseren van doelmatigheid en efficiëntie, dan is dit management functioneel (↔ disfunctioneel)

Effectiviteit en efficiëntie kunnen op verschillende niveau’s worden toegepast.

Effectiviteit =

  • mate waarin de organisatie haar vooropgestelde doelen daadwerkelijk realiseert
  • doelmatigheid van de geleverde activiteiten of dus de prestaties van alle medewerkers (volgens Drucker is dit “de goede dingen doen”)
  • het kiezen van de juiste of gepaste doelen

Efficiëntie =

  • mate waarin de organisatie bij de realisatie van haar doelen zuinig omspringt met de beschikbare middelen
  • de verhouding tussen de input (de kosten van de aangewende middelen) en de output (de opbrengsten via de resultaten)
  • volgens Drucker is “de dingen goed doen” = minimale input, maximale output (zuinigheid)

De theorie is eenvoudig, maar de toepassing van deze begrippen is minder eenvoudig. (Wat is immers zuinig? Wanneer zijn de kosten minimaal en de opbrengsten maximaal?...)

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen