Management … effectiviteit/doelmatigheid en efficiëntie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1471 keer
Als het management slaagt in het realiseren van doelmatigheid en efficiëntie, dan is dit management functioneel (↔ disfunctioneel)
Effectiviteit en efficiëntie kunnen op verschillende niveau’s worden toegepast.
Effectiviteit =
- mate waarin de organisatie haar vooropgestelde doelen daadwerkelijk realiseert
- doelmatigheid van de geleverde activiteiten of dus de prestaties van alle medewerkers (volgens Drucker is dit “de goede dingen doen”)
- het kiezen van de juiste of gepaste doelen
Efficiëntie =
- mate waarin de organisatie bij de realisatie van haar doelen zuinig omspringt met de beschikbare middelen
- de verhouding tussen de input (de kosten van de aangewende middelen) en de output (de opbrengsten via de resultaten)
- volgens Drucker is “de dingen goed doen” = minimale input, maximale output (zuinigheid)
De theorie is eenvoudig, maar de toepassing van deze begrippen is minder eenvoudig. (Wat is immers zuinig? Wanneer zijn de kosten minimaal en de opbrengsten maximaal?...)