Management … functies en rollen
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1577 keer
Managementfuncties (Henri Fayol 1949): oorspronkelijk waren er 5, maar deze werden gereduceerd tot 4:
- plannen (het formuleren van doelen en het ontwikkelen van acties of strategieën om deze doelstellingen te realiseren)
- organiseren (het identificeren van de taken die moeten worden uitgevoerd om de doelstellingen en strategieën te realiseren, de toewijzing van deze taken aan organisatieleden,…)
- leiding geven (het selectedren, motiveren, ondersteunen, helpen en sturen van organisatieleden of medewerkers i.f.v. de vooropgestelde plannen en het organisatieontwerp)
- controleren (het vaststellen van de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties van de organisatie, het evalueren van deze prestaties door ze te vergelijken met de vooropgestelde plannen en doelen en zo nodig correcties aanbrengen)
Managementproces = een integraal proces van de managementactiviteiten
het managementproces
10 managementrollen vervat in 3 groepen (Mintzberg):
- Intermenselijke rollen hebben te maken met…
- …leiding geven (leader)
- …de symbolische vertegenwoordiging van de organisatie naar de andere organisatieleden of naar derden (figurehead/boegbeeld)
- …de persoonlijke contacten binnen en buiten de organisatie (liaison/verbindingsman)
- Informatieve rollen hebben te maken met…
- …het ontvangen of verzamelen van allerhande informatie (monitor)
- …het intern verder verspreiden van deze informatie aan de andere organisatieleden (disseminator)
- …het verstrekken van informatie over de organisatie aan derden of niet-organisatieleden (spokesman/woordvoerder)
- Beslissingsrollen hebben te maken met…
- …het detecteren van opportuniteiten of het nemen van initiatieven (entrepreneur)
- …het in functie hiervan toekennen en verdelen van middelen (resource allocator)
- …het hierbij oplossen van problemen (disturbance handler)
- …het overleg plegen met zowel andere organisatieleden als derden (negotiator)