Onderneming als open systeem
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1304 keer
OPEN SYSTEEM-model (Sanchez & Heene):
- Producten en product/markt-combinaties:
- Meest concrete vertaling gekozen ondernemingsstrategie
- Operaties:
- Productontwerp
- Productontwikkeling
- Productie
- Marketing/verkoop
- Tastbare ondernemingsmiddelen:
- Bepalen mee welke operaties kunnen uitgevoerd worden en hoe die zal verlopen
- Ontastbare ondernemingsmiddelen:
- Beïnvloeden tastbare middelen en operaties
- Binnen onderneming (kennis, vaardigheden,…)
- Buiten onderneming (imago, merknaam,…)
- Managementprocessen:
- Besturen aanwending tastbare en ontastbare middelen en uitvoering operaties
- Vastleggen data
- Bepalen informatieverwerking
- Ontstaan van informatie- en beslissingsstroom naar lagere elementen
- Strategische logica:
- Sturing van managementprocessen
- Fundamentele denkmodel dat aan basis ligt van uittekening onderneming, organisatie en wijze waarop ze concurrentiekracht zal opbouwen.
- Competitiviteitsrecept
*Lagere elementen - zekere en duidelijke data (kwantitatief)
*Hogere elementen - onzekere en onduidelijke data (kwalitatief):
- langere reactietijd
- debat, discussie en onzekerheid
- onzekerheid bij verwerken data tot info
*Veranderende omgeving - groeiende onzekerheid en lange reactietijd factoren waarmee rekening moet gehouden worden in groeistrategie. - Anticipatie en pro-activiteit noodzakelijk om hogere elementen bij te sturen.