Logo
Print deze pagina

Onderneming als open systeem

Deel dit artikel:

OPEN SYSTEEM-model (Sanchez & Heene):

  • Producten en product/markt-combinaties:
    • Meest concrete vertaling gekozen ondernemingsstrategie
  • Operaties:
    • Productontwerp
    • Productontwikkeling
    • Productie
    • Marketing/verkoop
  • Tastbare ondernemingsmiddelen:
    • Bepalen mee welke operaties kunnen uitgevoerd worden en hoe die zal verlopen
  • Ontastbare ondernemingsmiddelen:
    • Beïnvloeden tastbare middelen en operaties
    • Binnen onderneming (kennis, vaardigheden,…)
    • Buiten onderneming (imago, merknaam,…)
  • Managementprocessen:
    • Besturen aanwending tastbare en ontastbare middelen en uitvoering operaties
    • Vastleggen data
    • Bepalen informatieverwerking
    • Ontstaan van informatie- en beslissingsstroom naar lagere elementen
  • Strategische logica:
    • Sturing van managementprocessen
    • Fundamentele denkmodel dat aan basis ligt van uittekening onderneming, organisatie en wijze waarop ze concurrentiekracht zal opbouwen.
    • Competitiviteitsrecept

*Lagere elementen - zekere en duidelijke data (kwantitatief)

*Hogere elementen - onzekere en onduidelijke data (kwalitatief):

  • langere reactietijd
  • debat, discussie en onzekerheid
  • onzekerheid bij verwerken data tot info

*Veranderende omgeving - groeiende onzekerheid en lange reactietijd factoren waarmee rekening moet gehouden worden in groeistrategie. - Anticipatie en pro-activiteit noodzakelijk om hogere elementen bij te sturen.

Copyright © 2019. All rights reserved.