Oorsprong en rol van diensten in de concurrentiestrijd
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 2119 keer
*Servitisatie (toevoegen van diensten voor differentiatie) = gewijzigde kijk op belang diensten voor ondernemingscompetitiviteit:
- Product & dienst = totaalpakket
- Business Concept (blauwdruk van totaalpakket dat men op markt voorstelt):
- Wat = bronnen van waarde voor de klant:
- Product
- Bijgeleverde diensten
- Reductie kosten voor klant
- Wat = bronnen van waarde voor de klant:
- Concurrentievoordeel = verzameling van factoren die de onderneming uniek maakt in ogen van de klant (zoals aanbieden van diensten):
- Laat onderneming toe meer winst te maken = rendabel overleven
- Concurrentie = reductie naar concurrentievoorwaarde (noodzakelijke drempelvoorwaarden om mee te kunnen in de markt)
- Productie-onderneming = toevoegen diensten
- Dienstenonderneming = PRODUCTISATIE (verankeren van dienst in tastbaar product)
*Verticale desintegratie van de waardeketen = bepaalde activiteiten buiten bedrijf laten uitvoeren:
- Ondernemingen plooien zich steeds meer terug naar hun kernactiviteiten (processen die bron van concurrentievoordeel vormen)
- Uitbesteden aan derden die efficiënter, goedkoper en beter kunnen (meestal diensten)