Opportuniteiten
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1181 keer
*Liggen aan basis ondernemerschapsproces
*Is verankerd in product dat waarde creëert voor de klant
*Zijn gevolg van imperfecties van markt = ondernemer moet deze herkennen en er voordeel uit halen
*Bronnen van opportuniteiten:
- Technology-push:
- Vanuit opgebouwde expertise, kennis & technologie = product ontwikkeld waarvan verwacht wordt dat het winstgevend zal zijn
- Spin-offs
- Market-pull:
- Ontdek een gat in de markt en tracht daar een oplossing voor te vinden
- Niet voldane behoefte = katalysator voor dit soort ideeën
- Makkelijker om nieuwe onderneming te starten vanuit dit idee
- Doe-het-beter:
- Streven naar beter doen dan een ander
*Evaluatie opportuniteiten:
- Grootte & continuïteitsmogelijkheid van opportuniteit (omzet, return, duur)
- Wat is onze markt en hoe kunnen we die bereiken? (kostprijs, risico’s)
- Past de opportuniteit bij interesses en waarden van ondernemer?