Menu

Projectselectie

Deel dit artikel:

Methode

Voordeel

Nadeel

Marktonderzoeksmethoden (focusgroepen/panel van consumenten)

Geeft potentieel van marktacceptatie weer

Houdt geen rekening met strategische, technologische en productiefactoren

Modellen die de voordelen meten(scoring, checklist)

Goed in vroege fasen(bij gebrek aan financiële data)

Beziet ieder project op zichzelf

Portfolioselectiemodellen (BCG-matrix)

Geeft een rangorde van projecten weer

Te veel data nodig

Economische modellen(payback, sensitiviteit)

Goed voor standaardprojecten

Betrouwbare financiële data nodig,
Beziet ieder project op zichzelf


 meeste bedrijven kiezen voor portfolioanalyse
-> bestaat uit aantal criteria
-> nagegaan of projecten in lijn zijn met gekozen strategie
-> nagaan wat timing van projecten is(bedrijf wil vermijden dat alle projecten in technische ontwikkelingsfase zitten of dat alle projecten tegelijkertijd op de markt geïntroduceerd worden)
-> financiële tools gebruikt

Onderverdeling van de projecten: op basis van de impact op processen en processen

Doorbraakprojecten
= impliceren grote veranderingen zowel wat betreft het proces als het product
 doelstelling: dergelijke projecten is ambitieus: creatie van een totaal nieuw product voor een nieuwe markt

Platformprojecten
= minder radicaal maar bieden de basis voor een familie van producten en zijn vaak op verschillende dimensies verschillend.

Afgeleide projecten
= komen voort uit platformprojecten en verschillen vaak op slechts enkele aspecten van hun voorgangers

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen