Projectselectie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1058 keer
Methode | Voordeel | Nadeel |
Marktonderzoeksmethoden (focusgroepen/panel van consumenten) | Geeft potentieel van marktacceptatie weer | Houdt geen rekening met strategische, technologische en productiefactoren |
Modellen die de voordelen meten(scoring, checklist) | Goed in vroege fasen(bij gebrek aan financiële data) | Beziet ieder project op zichzelf |
Portfolioselectiemodellen (BCG-matrix) | Geeft een rangorde van projecten weer | Te veel data nodig |
Economische modellen(payback, sensitiviteit) | Goed voor standaardprojecten | Betrouwbare financiële data nodig, |
meeste bedrijven kiezen voor portfolioanalyse
-> bestaat uit aantal criteria
-> nagegaan of projecten in lijn zijn met gekozen strategie
-> nagaan wat timing van projecten is(bedrijf wil vermijden dat alle projecten in technische ontwikkelingsfase zitten of dat alle projecten tegelijkertijd op de markt geïntroduceerd worden)
-> financiële tools gebruikt
Onderverdeling van de projecten: op basis van de impact op processen en processen
Doorbraakprojecten
= impliceren grote veranderingen zowel wat betreft het proces als het product
doelstelling: dergelijke projecten is ambitieus: creatie van een totaal nieuw product voor een nieuwe markt
Platformprojecten
= minder radicaal maar bieden de basis voor een familie van producten en zijn vaak op verschillende dimensies verschillend.
Afgeleide projecten
= komen voort uit platformprojecten en verschillen vaak op slechts enkele aspecten van hun voorgangers