Menu

Relatie van de boekhouding tot het beslissingsproces in de onderneming

Deel dit artikel:

De leiding beschikt over schaarse middelen (K, A en materialen) die ze in functie van de doelstelling zo optimaal mogelijk willen benutten.

Leiding is meestal hiërarchisch:

  • Topleiding
  • Middle management
  • Laagste leiding

Elk vervult een functie in de beheersing van het ondernemingsproces:

  • Plannen (topniveau met participatie andere niveaus)
  • Organisatie
  • Leiden
  • Controleren

Opdat leiding proces kan handhaven is een informatiestroom noodzakelijk ZOWEL over algemeen gebeuren (alg. boekhouding) ALS over het exploitatiegebeuren (analytische boekhouding).

Boekhoudkundige informatie wordt op diverse wijzen gebruikt :

a) Constaterend : rapporteren van gebeurde
b) Analyserend : uit massa van gegevens tendens zoeken
c) Methodologisch : wanneer men uit de boekhouding ten behoeve van de analyse alleen de methode overneemt
d) Prospectief : vertrekkend van de analyse toekomstige acties gaan berekenen
e) Beheersend, controlerend : gebeuren gaan vergelijken met doelstellingen voor corrigerende acties

Relevantie van de informatie

Informatie relevant als ze gegevens brengt die nuttig zijn voor het oplossen van een probleem.

Kost van de informatie

Informatieverschaffing kost geld! Men moet waarde van extra informatie gaan evalueren t.o.v. de kost.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen