Soorten managers
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 2546 keer
Managers doen in principe geen uivoerende taken. Zij bepalen wat anderen
moeten doen (plannen), hoe ze het moeten doen (organiseren), hoe ze worden
aangestuurd of ondersteund (leiding geven) en gecontroleerd (controleren). = ondersteunende functie
In realiteit moet een manager ook zelf uitvoerende taken doen, en nemen nietmanagers soms managementtaken op zicht.
Managers worden onderscheiden op basis van...
- Hiërarchische positie/ centrale focus:
-Topmanager: staat volledig bovenaan de organisatie, en is verantwoordelijk voor het vaststellen van het gemeenschappelijke doel en gerelateerde doelstellingen en strategieën. Zijn centrale focus is de organisatie als geheel.
- Middenmanager: bevind zich tussen beide. Stuurt en coördineert het
werk van de lagere in functie van de richtlijnen van de topmanagers. Zij
brengen signalen en wensen van de lagere naar de hogere, dus een
belangrijke verbindingsfunctie. Hun centrale focus is een welbepaald
deel van de organisatie.
-Lagere manager: staat onder de middenmanagers. Stuurt en
coördineert het werk van niet-managers. Zijn centrale focus is een
welbepaald subonderdeel van het management.
- Scope/variëteit in kennis en vaardigheden:
- Specialistische manager: zeer smalle, gerichte focus en heeft specialistische kennis en vaardigheden nodig. (Lagere managers en sommige middenmanagers.)
- Generalistische manager: brede focus en heeft dus een combinatie van diverse soorten kennis en vaardigheden. Heeft een brede kennis. (Topmanagers en sommige middenmanagers.)
opm:Men groeit meestal van specialistische manager uit tot generalistische
manager, of men kan groeien binnen een zelfde specialisme.
- Anciënniteit/ervaring en verantwoordelijkheden en bevoegdheden:
- Junior manager: nog weinig ervaring, bevoegdheden of verantwoordelijkheden. Vooral lagere en specialistische managers.
- Senior manager: veel ervaring, anciënniteit, bevoegdheden en/of
verantwoordelijkheden. Top en generalistische managers zijn bijna per
definitie senior managers, maar ook soms midden en specialistische
managers
Management als leerproces:
-Technische vaardigheden – Vakkundigheid in en kennis van een specialistisch vakgebied
-Menselijke vaardigheden – De mogelijkheid goed met anderen te kunnen samenwerken, zowel met individuen als in teamverband
-Conceptuele vaardigheden – Het vermogen om over abstracte en ingewikkelde situaties na te denken en deze te conceptualiseren