Strategisch management
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1337 keer
Volgens het klassiek managementperspectief is de strategie van een organisatie = opstelling en implementatie van een formeel plan dat toekomstgericht is op de lange termijn, geïntegreerd zodat de hele organisatie centraal staat, met een expliciete omgevingsfocus en expliciete en bewuste keuzes = intended strategy
Volgens het gedragsmatig en stakeholderperspectief = dominant gedragspatroon van de organisatie. Het is deels intentioneel en formeel vooropgesteld, en ontstaat deels spontaan. Het intentionele deel is subjectief gekleurd door eigenbelang en complex mensbeeld. Men kijkt naar de toekomst en het heden. Bij deze perspectieven is er ook zonder formeel plan een strategie. De strategie geeft geen garanties = emergent strategy
Concrete activiteiten
Volgens het rationeel perspectief moet de implementatie van de strategie verlopen volgens een lineair, sequentieel stappenplan.
- Bij een non profitbedrijf wordt eerst de visie bepaald, het maatschappij- beeld waartoe de organisatie wil bijdragen.
- Dan wordt bij alle organisaties een missie geformuleerd, het waarom van de organisatie.
- Een kwaliteitsvol strategisch plan start vanuit een strategische
omgevingsanalyse.
- De formulering van strategische doelen houdt rekening met de lange
termijn, de integrale organisatie en de aandachtspunten uit de omgevings- analyse.
- Het opstellen van strategische acties geeft aan hoe doelen gerealiseerd
zullen worden.
- De strategie-implementatie gebeurt door de doorvertaling naar tactische
en operationele doelen, afstemming van de structuur en cultuur van de
organisatie, en controle en monitoring via ontwikkeling van een prestatie- meetsysteem.
De klassiekers vinden dat de strategie op vaste tijdstippen moet worden
aangepast. Het topmanagement moet deze strategische activiteitencyclus
sturen.
Volgens het incrementeel activiteitenproces van het gedragsmatig perspectief lopen de fasen door elkaar. Er is geen vast tijdspatroon. De omstandigheden die de aanpassingen vereisen bepalen het tempo. Het management heeft wel een belangrijke rol, maar de uiteindelijke sturing gebeurt door de cultuur en andere kenmerken.
Volgens het politieke activiteitenproces van de stakeholdersbenadering
wordt bij de principes van het incrementeel proces bij elke stap rekening
gehouden met het eigenbelang en het politiek gedrag dat de stakeholders
vertonen.
Technieken en instrumenten
Rationele instrumentenkoffer
Gestandaardiseerde set van erkende en kwaliteitsgaranderende instrumenten
– Missie: inhoudelijke en vormelijke criteria
– Strategische omgevingsanalyse: gericht op inzicht krijgen in SWOT
– Strategische acties: diverse instrumenten die alternatieven genereren
- Strategisch doel: Concurrentiële positie bekomen
- Alternatieve strategische acties: generieke strategieën van Porter
(328-332 NK)
Volgens het klassiek managementperspectief is de strategie van een organisatie = opstelling en implementatie van een formeel plan dat toekomstgericht is op de lange termijn, geïntegreerd zodat de hele organisatie centraal staat, met een expliciete omgevingsfocus en expliciete en bewuste keuzes = intended strategy
Volgens het gedragsmatig en stakeholderperspectief = dominant gedragspatroon van de organisatie. Het is deels intentioneel en formeel vooropgesteld, en ontstaat deels spontaan. Het intentionele deel is subjectief gekleurd door eigenbelang en complex mensbeeld. Men kijkt naar de toekomst en het heden. Bij deze perspectieven is er ook zonder formeel plan een strategie. De strategie geeft geen garanties = emergent strategy
Concrete activiteiten
Volgens het rationeel perspectief moet de implementatie van de strategie verlopen volgens een lineair, sequentieel stappenplan.
- Bij een non profitbedrijf wordt eerst de visie bepaald, het maatschappij- beeld waartoe de organisatie wil bijdragen.
- Dan wordt bij alle organisaties een missie geformuleerd, het waarom van de organisatie.
- Een kwaliteitsvol strategisch plan start vanuit een strategische
omgevingsanalyse.
- De formulering van strategische doelen houdt rekening met de lange
termijn, de integrale organisatie en de aandachtspunten uit de omgevings- analyse.
- Het opstellen van strategische acties geeft aan hoe doelen gerealiseerd
zullen worden.
- De strategie-implementatie gebeurt door de doorvertaling naar tactische
en operationele doelen, afstemming van de structuur en cultuur van de
organisatie, en controle en monitoring via ontwikkeling van een prestatie- meetsysteem.
De klassiekers vinden dat de strategie op vaste tijdstippen moet worden
aangepast. Het topmanagement moet deze strategische activiteitencyclus
sturen.
Volgens het incrementeel activiteitenproces van het gedragsmatig perspectief lopen de fasen door elkaar. Er is geen vast tijdspatroon. De omstandigheden die de aanpassingen vereisen bepalen het tempo. Het management heeft wel een belangrijke rol, maar de uiteindelijke sturing gebeurt door de cultuur en andere kenmerken.
Volgens het politieke activiteitenproces van de stakeholdersbenadering
wordt bij de principes van het incrementeel proces bij elke stap rekening
gehouden met het eigenbelang en het politiek gedrag dat de stakeholders
vertonen.
Technieken en instrumenten
Rationele instrumentenkoffer
Gestandaardiseerde set van erkende en kwaliteitsgaranderende instrumenten
– Missie: inhoudelijke en vormelijke criteria
– Strategische omgevingsanalyse: gericht op inzicht krijgen in SWOT
– Strategische acties: diverse instrumenten die alternatieven genereren
- Strategisch doel: Concurrentiële positie bekomen
- Alternatieve strategische acties: generieke strategieën van Porter
(328-332 NK)