Menu

normale goederen en giffengoederen

Deel dit artikel:

De eigen prijselasticiteit is in principe negatief. Wanneer de prijs van een goed stijgt wordt het voor de consument interessanter om zich voor dezelfde behoefte andere goederen aan te schaffen.

Vb. als rundsvlees duurder wordt kopen mensen meer kip of ander vlees.

  • Deze substitutie van duurdere goederen door goedkopere producten is het eerste effect van een prijsstijging.

Als goederen duurder worden kan de consument met hetzelfde inkomen minder kopen. De prijsstijging heeft dan gedeeltelijk hetzelfde effect als een daling van het inkomen omdat de koopkracht van het inkomen daalt.

Normale goederen: bij een prijsstijging neemt de gevraagde hoeveelheid af

Giffengoederen: bij een prijsstijging neemt de gevraagde hoeveelheid toe

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen