Menu

Subsidiariteit

Het zo gedecentraliseerd mogelijk uitvoeren van taken. Als er in Groningen een probleem is, eerst
kijken of het op regionaal niveau opgelost kan worden, daarna pas nationaal of via de EU.

Lees meer...

Zuiver collectieve goederen

Zuiver collectieve goederen zijn procucten die worden gekenmerkt door non-rivaliteit (dat de
consumptie door de één niet ten koste gaat van de consumptie door een ander) en non-exclusiviteit
(niemand kan worden uitgesloten van de consumptie van een product bij geen betaling). Zuiver
collectieve goederen hebben over het algemeen alleen positieve externe effecten. Voorbeelden zijn
bijv. nationale defensie en straatverlichting.

Lees meer...

Externe effecten

Externe effecten zijn voor- of nadelen verbonden aan de consumptie en/of productie van een goed die toevallen aan anderen dan de directe gebruikers van dat goed, zonder dat er een financiële tegenprestatie tegenover staat.

Coase-theorema. In het geval van negatieve externe effecten kunnen de gevolgen ervan op twee manieren geregeld worden. Als de veroorzakers niet aansprakelijk zijn voor het probleemzal er minder geconsumeerd worden door een bepaald product, wat leidt tot een verlies van het consumenten- en producentensurplus maar een stijging van de algemene welvaart door de vermindering van net negatieve externe effect. Als de veroorzakers wel aansprakelijk worden gesteld kan er meer verkocht en geconsumeerd worden wat zorgt voor een consumenten- en producentensurplus maar weer zorgt voor een daling van de algemene welvaart door de vermeerdering van het negatieve externe effect. Beide gevallen komen dus uit op hetzelfde en dit wordt het coase- theorema genoemd

Lees meer...

Bemoeigoederen

Dit zijn goederen waarbij de overheid het gevoel heeft om de consumptie ervan te ontmoedigen
(demerit goods, alcohol/tabak) of juist aan te moedigen (merit goods, onderwijs/cultuur). Een
verhoging van de prijs van een demerit good zorgt voor een afname van de vraag. Dit kan door
middel van accijns, subsidie of quotering (een maximum aanbod stellen voor een bepaald product).

Lees meer...

Asymmetrische informatie

- Transparantie van de markt is nodig om een ideale marktwerking te krijgen maar dat is niet altijd het geval. Als één kant meer informatie heeft dan een andere kant dan wordt gesproken over
asymmetrische informatie. Dit beïnvloed de verdeling van de welvaart.

- Moreel risico is ook een probleem bij asymmetrische informatie. Dit doet zich voor wanneer één
partij zich na het sluiten van een contract minder zorgvuldig gedraagt en de wederpartij dat niet
goed kan controleren

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen