Menu

Beoordelingsgesprek

Deel dit artikel:

· ó Functioneringsgesprek: In Functioneringsgesprek:

o Samen overleggen hoe het beter kan => coaching.

o 2 richtingscommunicatie (dialoog).

o “werkbeleving”: bv relaties t.o.v. collega’s.

o Toekomst: Hoe beter doen in de toekomst?

· Definitie Beoordelingsgesprek:

o Een periodiek georganiseerd gesprek.

o Tussen een medewerker en zijn directe chef

o Omtrent de:

- Output (het werkresultaat), het werkgedrag en de interpersoonlijke relaties

o In het verleden (evaluatie over het verleden)

o Met het oog op een optimalisering van deze drie aspecten in de Toekomst

o Dit zowel op korte als op lange termijn.

· Doel Beoordelingsgesprek:

o Feedback naar medewerker: motor van veranderen en verbeteren.

o Afstemmen van referentiekader: verwachtingen chef ó medewerker.

o Afstemmen van lange termijn strategieën met korte termijn tactieken.

o Optimaliseren van: (*eerder functioneringsgesprek)

- Het toekomstig werkrestultaat

- Het toekomstig werkgedrag

- De toekomstige werkrelaties

o Valideren en bijsturen van het selectieproces

o Plannen van promoties (horizontaal), mutaties (ook verticale wijzigingen) en uitwervingen: doordat de organisatie steeds breder wordt verkleint de kans op promotie => Oplossing: mutaties.

· Wanneer en hoe vaak beoordelen?

o Frequentie afhankelijk van:

- Betrokkenheid van het lijnmanagement

- Bedrijfscultuur

- Levenscyclus van de werknemer

- Ondernemingsstrategieën en politieken (geloof bij de top van de organisatie)

o Tijdstip:

- Eindejaarsperiode?

- Verjaardag?

- Beter: berekent op basis van datum van indienstname.

· Twistpunten:

o Spanningsveld tussen personeelsdienst en leidinggevende (uitvoeren)

- Rol personeelsdienst: NIET: actief beoordelen, WEL installeren en opvolgen van het systeem.

- Hoe meer performance management leidinggevend is, hoe beter

o Beoordelen en remunereren:

- Continuum: directe koppeling versus volledige onafhankelijkheid

- Centreel bij beoordelingsgesprek (en bij functioneringsgesprek):

* Vertrouwensrelatie

* Gesprek = onderhandelen

* Het toekomstig functioneren

o ADVIES:

- Beide processen duidelijk scheiden

- Wel in dezelfde lijn handelen.

· Bij een objectieve beoordeling is er kans op een aantal valkuilen Valkuilen:

o Halo-effect: door positieve:

- vorige beoordelingsgesprekken

- enkel recentelijke observaties

- geen nieuws is goed nieuws

wordt het huidige beoordelingsgesprek beïnvloed.

· ó Functioneringsgesprek: In Functioneringsgesprek:

o Samen overleggen hoe het beter kan => coaching.

o 2 richtingscommunicatie (dialoog).

o “werkbeleving”: bv relaties t.o.v. collega’s.

o Toekomst: Hoe beter doen in de toekomst?

· Definitie Beoordelingsgesprek:

o Een periodiek georganiseerd gesprek.

o Tussen een medewerker en zijn directe chef

o Omtrent de:

- Output (het werkresultaat), het werkgedrag en de interpersoonlijke relaties

o In het verleden (evaluatie over het verleden)

o Met het oog op een optimalisering van deze drie aspecten in de Toekomst

o Dit zowel op korte als op lange termijn.

· Doel Beoordelingsgesprek:

o Feedback naar medewerker: motor van veranderen en verbeteren.

o Afstemmen van referentiekader: verwachtingen chef ó medewerker.

o Afstemmen van lange termijn strategieën met korte termijn tactieken.

o Optimaliseren van: (*eerder functioneringsgesprek)

- Het toekomstig werkrestultaat

- Het toekomstig werkgedrag

- De toekomstige werkrelaties

o Valideren en bijsturen van het selectieproces

o Plannen van promoties (horizontaal), mutaties (ook verticale wijzigingen) en uitwervingen: doordat de organisatie steeds breder wordt verkleint de kans op promotie => Oplossing: mutaties.

· Wanneer en hoe vaak beoordelen?

o Frequentie afhankelijk van:

- Betrokkenheid van het lijnmanagement

- Bedrijfscultuur

- Levenscyclus van de werknemer

- Ondernemingsstrategieën en politieken (geloof bij de top van de organisatie)

o Tijdstip:

- Eindejaarsperiode?

- Verjaardag?

- Beter: berekent op basis van datum van indienstname.

· Twistpunten:

o Spanningsveld tussen personeelsdienst en leidinggevende (uitvoeren)

- Rol personeelsdienst: NIET: actief beoordelen, WEL installeren en opvolgen van het systeem.

- Hoe meer performance management leidinggevend is, hoe beter

o Beoordelen en remunereren:

- Continuum: directe koppeling versus volledige onafhankelijkheid

- Centreel bij beoordelingsgesprek (en bij functioneringsgesprek):

* Vertrouwensrelatie

* Gesprek = onderhandelen

* Het toekomstig functioneren

o ADVIES:

- Beide processen duidelijk scheiden

- Wel in dezelfde lijn handelen.

· Bij een objectieve beoordeling is er kans op een aantal valkuilen Valkuilen:

o Halo-effect: door positieve:

- vorige beoordelingsgesprekken

- enkel recentelijke observaties

- geen nieuws is goed nieuws

wordt het huidige beoordelingsgesprek beïnvloed.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen