Menu

Wederkerigheid

Deel dit artikel:

De homo reciprocans gaat ruim vooraf aan de homo economicus. Het werk van Malinowski staat centraal als het gaat om wederkerigheid. Malinowski deed onderzoek naar geschenken (Kula) tussen verschillende stammen. Polanyi’s principe van wederkerigheid stam hier regelrecht vanaf. Bijna alle economische betrekkingen behoren volgens hem tot een keten van wederzijdse giften en tegengiften die op de lange termijn beide partijen ten goede komen.

Volgens Mauss is het van belang dat de wederkerigheid binnen onze hedendaagse marktsamenleving blijft behouden. Geven en ontvangen zijn morele maatschappelijke verplichtingen waaraan geen enkel lid van een traditionele samenleving zich kon en mocht onttrekken, dit was aan belang van de gemeenschap en cohesie. In de hedendaagse kapitalistische maatschappij blijft de gift een belangrijke rol spelen. Het enige verschil is dat de vrijwilligheid ervan veel groter is geworden (verjaardagen, kerst) dan in het verleden. Met name ontvangen lijkt moeilijker voor mensen dan geven. In het verleden zou men uit de groep gesloten zijn bij slecht ontvangst, terwijl dit in de marktmaatschappij een vrije keuze is, als degene consequent zo handelt zou hij vermoedelijk eenzaam zijn. Een gift hoeft tenslotte niet altijd goed te zijn maar kan ook kwade relaties bestendigen (mafia).

Klaver omschrijft wederkerigheid als civil society (informele sociale interactie)waarin de gift wordt gezien als; ‘de manier om toe te treden tot iets gemeenschappelijks/burgers verbinden zich met elkaar (vereniging, clubs).

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen