What is the difference between the threshold and the proportionality standards? Which do you find more convincing? Why?
Er moet bij beslissingen gekeken worden naar leeftijd of naar capaciteit voor het begrijpen van het kind. Er zijn dan 2 verschillende manieren om te interpreteren wat het idee van een kind is en hoe hij een bepaald niveau van zijn ontwikkeling ziet, namelijk treshold en proportionality:
Threshold: wanneer een kind een bepaald niveau van competentie heeft bereikt, telt haar eigen mening mee, heeft een bepaald gezicht. Dit houdt in dat er een duidelijke grens ligt bij het stellen van wanneer men rechten heeft op bepaalde rechten. Hier in Nederland ligt deze grens bij de leeftijd van achttien jaar, waar je zogenaamd ‘volwassen’ bent. Op je verjaardag gaat je dus bij wijze van spreke van niets naar alles. Er is dus een duidelijke scheidingsgrens tussen wel recht op bepaalde rechten hebben en niet recht hebben op bepaalde rechten.
- Strong: Het kind heeft in het opzicht van keuze volledige vrijheid, zij bepaald alles zelf na de 18e verjaardag.
- Weak: Haar mening en keuze wordt meegenomen in de balans wat het beste is voor het kind, met de mening van de ouders en de overheid.
Proportionality: in hoeverre de mening meetelt van het kind, groeit tegelijkertijd met de competentie in hoeverre ze in staat zijn voor zichzelf te kiezen. De rechten komen geleidelijk, hoe ouder je wordt, des te meer rechten je hebt. Op een bepaalde leeftijd heb je misschien wel het ene recht en het andere niet als gevolg hiervan, en dit is gerangschikt naar capaciteiten.
Zelf prefereer ik meer the proportionality standard omdat ik geloof dat mensen groeien en daarmee ook meer rechten verdienen. Het is een geleidelijk process van volwassen worden, en het is daarom om belangrijk om stapje voor stapje rechten te verkrijgen. Op je achttiende verdien je sommige rechten al wel en andere nog niet. Er zou dus meer per recht moeten worden gekeken wanneer iemand hier aanspraak op zou mogen hebben.