Machtsvertoon in Gotische stijl
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 919 keer
Nieuwe artistieke vorm
ontstaat in het bekken van Parijs in de 12e, 13e eeuw; er worden kathedralen gebouwd volgens een totaal nieuw concept (Suger!)
- veel grotere ramen worden uitgespaard (voorheen donkere muren)
- steunberen en luchtbogen voor de stabiliteit
- spitse gewelfconstructie
- opwaartse stuwing, de hoogte in, naar God
- vbn. Sens (1133), Noyon (1151), Laon (1160)...
Invloed
invloed in aangrenzende landen, die ieder eigen variant vonden binnen basisconcept:
- Engelse gotiek hield gewelf vlakker en lager en tekende er meer lijnen in
- in de kuststreken van de Lage Landen en in het Oostzeegebied paste men de stijl aan het gebruik van baksteen aan
- zeldzaam in Italië, overdadig versierd, breder en minder hoog dan Frans model
- van Trondheim in Noorwegen tot Sicilië; overheersende bouwstijl
Hoe kon dit concept zich zo snel en algemeen verspreiden?
- het onderwijs in kathedralen sloot steeds nauwer aan bij Arabische kennis van wiskunde en geometrie >> kennis omtrent gewichtsverdeling, belangrijk bij ontwerp
- prestige kathedralenbouw; tussen verschillende steden begon een wedijver om het meest gedurfde en fraaiste project
- in de praktijk; verspreiding door de mobiliteit van de bouwmeesters (loges = extra westelijke vleugel ter ere van de Koning)
Zuiver middeleeuws product:
- oorspronkelijke functie: goddelijk eredienst zo glorierijk inrichten
- mettertijd andere functies: prestige van monarchie en burgers
→ zelfde stijl toegepast op paleizen en zuiver burgerlijke gebouwen als raadshuizen, koophallen en privé-huizen
→ invloed op de romantiek in 19e eeuw; romantici droomden van een overheersende plaats van de Kerk en een corporatieve standenmaatschappij