Westerse tradities
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1495 keer
1) kloosterwezen wint aan belang ► ‘desecularisatie van de westerse samenleving’
2) na een tijd (onder invloed van Augustinus) krijgen monniken dezelfde juridische status als geestelijken
Eerste eeuwen ME
- kloosterwezen zijn niet overzichtelijk gestructureerd
- oefenen wel gezag uit over het platteland
- later wordt de stichting van nieuwe gemeenschappen onderworpen aan de goedkeuring van de bisschop en komen er vooral in het westen echte voorschriften
Gallië
4 monastieke tradities te onderscheiden (kloosters volgen nog geen ‘orde’)
1) Martinus van Tours
Eind vierde eeuw: kloostergemeenschap
2) Honoratius en Cassianus
Eind 4de eeuw: introduceren het oosterse monnikwezen in de Zuid – Gallische steden (o.a. gemeenschap bij Marseille)
3) Ierland
- Geen Romeinse inplanting (Ierland was nooit deel van Romeins Rijk)
- Ideaal van de peregrinatio (=ballingschap): het verblijf in den vreemde
1) Missionering: onderweg worden kloosters opgericht, vaak ver weg van de stad (= 2de christianisering van West – Europa)
2) spiritueel: aardse leven als ballingschap zien
3) praktische: kloosters in onherbergzame gebieden
- St. Patrick (ca. 450)
- Columbanus (late VI): missionaris, stichtte kloosters in Luxeuil en Bobbio
4) Benedictijnse traditie
Regel van Benedictus is een herbewerking van vroegere regels:
- geen persoonlijke bezittingen
- klooster niet verlaten (ideaal van de ‘stabilitas loci’)
- onvoorwaardelijke gehoorzaamheid (als godsdienstbeoefening)
- ‘bid en werk’ (‘ora et labora’) è ‘werk’ wordt al snel gezien als intellectuele arbeid
- + strakke dagordening
>>> Regel v. Benedictus wordt zeer populair door steun van paus Gregorius de Grote (één van de vier kerkvaders!) en door de nadruk van kerkhervormers op deze regel