Adoptie
Vijf fasen in de adoptie:
- Bekendheid: ze komen voor het eerst in aanraking met een nieuw product.
- Interesse: men is al bekend met het product en er ontstaat een interesse
- Evaluatie: de consument beoordeelt of het product een behoefte kan vervullen.
- Proberen: trial: ze kopen het product voor de eerste keer.
- Adoptie: de consument gaat het product vaker kopen. Het product gaat deel uitmaken van het consumptiepatroon.
Of een adoptie snel gaat ? Dat hangt af van het type product.
Als een product past bij de levensstijl van een klant, voordeel oplevert voor de klant, en minder ingewikkeld is dan het product dat men nu gebruikt zal een klant het sneller kopen.
Mensen verschillen.
- Innovators: willen het direct hebben
- Early adopters = vroege kopers, willen weten wat een product kan voordat zij het aanschaffen.
Samen met de innovators worden de early adopters : opinieleiders
- Early majority: vroege meerderheid, terughoudend tov nieuwe producten en willen zeker weten dat het product goed is
- Late majority: late meerderheid, nog terughoudender
Als deze twee groepen tot adoptie overgaan, stijgen de verkopen sterk. Op zich staat de
- Laggards: achterblijvers, erg traditioneel en willen pas producten proberen als het nut ervan bewezen is.