Menu

Afnemersanalyse

Deel dit artikel:

= Dient bruikbare informatie op te leveren voor:

1. Segmentatie en doelgroepkeuze

Een product wordt

- Niet gemaakt voor alle potentiële klanten

- Maar voor elk wat wils.

Zo'n groep (potentiële) klanten = een segment.

 Belangrijk: kijken naar de omvang van de segmenten.

(alleen een segment met een voldoende grote omvang kan lonend zijn)

2. Positionering

= Richten op het leveren van waarde voor de klant.

 zodanig positioneren

- dat het de waarden gaat leveren waar klanten behoefte aan hebben,

- die aansluiten bij de eigen onderscheidende capaciteiten (de kerncompetenties van het bedrijf)

- die door de concurrenten niet of niet gemakkelijk kunnen worden geleverd

3. Resultatenanalyse

 vast te stellen wat klanten van de aanbieder vinden: via onderzoek

- De bekendheid van het product

- Overwegen te kopen

- Probeeraankopen

- Herhalingsaankopen

 maakt ook duidelijk waar zich problemen voordoen.

4. Concurrentieanalyse

Het onderzoek naar de producten van de (belangrijkste) concurrenten.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen