Afnemersanalyse
= Dient bruikbare informatie op te leveren voor:
1. Segmentatie en doelgroepkeuze
Een product wordt
- Niet gemaakt voor alle potentiële klanten
- Maar voor elk wat wils.
Zo'n groep (potentiële) klanten = een segment.
Belangrijk: kijken naar de omvang van de segmenten.
(alleen een segment met een voldoende grote omvang kan lonend zijn)
2. Positionering
= Richten op het leveren van waarde voor de klant.
zodanig positioneren
- dat het de waarden gaat leveren waar klanten behoefte aan hebben,
- die aansluiten bij de eigen onderscheidende capaciteiten (de kerncompetenties van het bedrijf)
- die door de concurrenten niet of niet gemakkelijk kunnen worden geleverd
3. Resultatenanalyse
vast te stellen wat klanten van de aanbieder vinden: via onderzoek
- De bekendheid van het product
- Overwegen te kopen
- Probeeraankopen
- Herhalingsaankopen
maakt ook duidelijk waar zich problemen voordoen.
4. Concurrentieanalyse
Het onderzoek naar de producten van de (belangrijkste) concurrenten.