De productlijnstrategie
Het voorgaande gedeelte concentreerde zich op de commerciële problematiek van 1 enkel product.
In de realiteit brengen ondernemingen verschillende producten op de markt.
In die zin kan men het productbeleid onderscheiden op 3 niveaus:
- Op het vlak van het individueel product, model of artikel
- Op het vlak van een productgroep of –lijn. Dit is een verzameling van producten die nauw met elkaar verbonden zijn omdat ze dezelfde behoeften bevredigen, of gezamenlijk door afnemers gebruikt worden, of aangeboden worden in dezelfde verkooppunten.
- Op het vlak van het totaal aantal productlijnen dat door de onderneming verhandeld wordt. = productmix
Het aantal betrokken productgroepen bepaalt de breedte van de productmix
Het aantal artikelen per productgroep bepaalt de lengte van de productmix
Het aantal varianten per artikel bepaalt de diepte van de productmix
Een productmix wordt consistent genoemd als de producten qua afzet- en/of productie verwant zijn.
De globale productmixplanning hoort thuis bij de strategische planning.
De planning en aanpak van een productlijn maken meer deel uit van het marketingbeleid.