Menu

De vermenging van marketing en ICT

Deel dit artikel:

De sterk veranderde rol van informatie- en communicatietechnologie (ICT).

Marketingtoepassingen van ICT

De nuttige wijze van ICT: verschillende doeleinden:

1. Interne informatievoorziening: een geautomatiseerd informatiesysteem maakt info gemakkelijker en sneller toegankelijk, zorgt dat iedereen over dezelfde info beschikt en maakt ook het bewerken van de info eenvoudiger.

2. Voorbereiden van klantcontacten: grootschalige marketingacties waarbij rechtstreeks contact wordt opgenomen met individuele klanten staan en vallen met de kwaliteit van de klantendatabase. Deze database wordt gebruikt voor het selecteren van de klanten die worden aangeschreven of gebeld, het registreren en analyseren van de response, en het signaleren van geplande vervolgacties

3. Uitvoeren van klantcontacten: steeds meer voorbeelden waarbij het contact tussen bedrijf en klant via ICT verloopt.

4. Verbetering van het product: aanbieders gebruiken ICT om aan hun product functies of additionele diensten toe te voegen die klanten meerwaarde bieden. In andere gevallen wordt het product volledig gedigitaliseerd (Vb.woordenboek)

5. Mogelijk maken van massamaatwerk = mass customization: zeer bruikbaar bij de info-uitwisseling tussen klant en leverancier, maar in veel gevallen worden aan het product ook digitale of digitaliseerbare componenten toegevoegd om massamaatwerk mogelijk te maken.

De commerciële potentie van Internet

E-commerce = het delen van bedrijfsinformatie, het onderhouden van zakelijke relaties en het doen van transacties via een telecommunicatienetwerk.

= zakendoen met gebruik van elektronische media.

Internet is 1 van de kanalen via welke zij producten kunnen kopen

Consumenten kiezen voor een kanaal afhankelijk van de volgende drie factoren :

1. Voorkeuren van de consument. Consumenten verschillen in hun waardering voor persoonlijk contact en in hun vaardigheden, ervaring en persoonlijke opvattingen met betrekking tot Internet.

2. Producteigenschappen. Sommige producten willen we eerst voelen, ruiken, zien, of passen. Voor dit soort aankopen is Internet minder geschikt. Bij digitale of digitaliseerbare producten, zoals software, muziek, informatie, advies en porno, is directe levering via Internet makkelijker.

3. Situatiekenmerken. Soms hebben klanten weinig tijd, kunnen zich moeilijk verplaatsen of zijn te ver weg. Afhankelijk van dit soort factoren kan Internet in sommige situaties meer of minder geschikt zijn om de aankoop te verrichten.

Waardecreatie via Internet

De vraag laten toenemen door

- Meer te verkopen aan de huidige klanten.

- Hogere prijzen te vragen. Dit zou kunnen als er klanten zijn die vanwege het gemak het liefst via Internet kopen en ook bereid zijn daar extra voor te betalen.

Bedrijven kunnen 2 soorten kosten verlagen,

- de distributiekosten

- de transactiekosten

Waardevermindering via Internet

Internet kan voor aanbieders ook waarde vernietigen als het zorgt voor minder opbrengsten of hogere kosten.

- Internetklanten zijn veel gerichter, weten wat ze willen en minder gericht op koopjes.

- Het aanbod van verschillende aanbieders is makkelijker met elkaar kunnen vergelijken en een meer doorzichtige markt tot lagere prijzen leidt.

Hogere kosten

- Hogere marketingkosten kunnen toenemen omdat een aanbieder om actief te worden (en te blijven)

- De transactiekosten stijgen als de bestaande kanalen de Internetactiviteiten als bedreigend ervaren, waardoor de aanbieder meer aandacht moet schenken aan de bestaande kanalen om negatieve reacties te voorkomen. Ook kan het zijn dat klanten die via de site kopen meer after-salesservice nodig hebben, waar ze anders de betreffende uitleg al in de winkel zouden hebben gekregen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen