Enkele veel voorkomende types
- Complex decision making
Het gaat om hoge-betrokkenheidsaankopen waarbij zowel de fase van het zich vormen van een productklasseconcept of de aanpassing ervan een rol speelt als de fase van het invullen ervan met specifieke marktinformatie.
Vb. de aanschaf van een dure elektronische fotocamera
Vb. de aanschaf van een woning
- Brand loyalty
Het gaat om hoge-betrokkenheidsaankopen, maar dit keer in het stadium van routineaankopen.
De merkentrouw die zich voordoet heeft 2 grote kenmerken:
- Ze is positief en volgt niet uit een negatieve keuze
- Ze uit zich in het opnieuw kopen van eenzelfde merk
- Limited decision making
Het gaat om lage-betrokkenheidsaankopen waar toch enig zoekwerk aan te pas komt vanwege een nieuw of wat veranderend productklasseconcept of vanwege een merkelijke verandering in de concrete invulling ervan in de vorm van nieuwe merken,…
- Inertia
Het betreft lage-betrokkenheidsaankopen in hun routinestadium. De merkentrouw die hier optreedt heeft ook 2 grote kenmerken:
- Ze is dikwijls negatief omdat ze het gevolg is van negatieve omstandigheden zoals het gebrek aan mobiliteit, belangstelling,…
- Men is trouw aan een set van merken.
Vb. als er geen milky way is dan koopt men probleemloos snickers
De marketer moet zorgen voor een grote productbeschikbaarheid. Veel gunstige schapruimte en naambekendheid zijn belangrijk.