EXTRA INFO: Uitleg bij filmpje
Vroeger
- Beperkt aantal merken minder keuze
- Voordeel = keuze is snel gemaakt
- Elk merk had duidelijke USP liefde en vertrouwen
- 1-op-1 aanbeveling bereik van de consument was beperkt
- Dominantie van massamedia
- Gemakkelijk bereik: iedereen kijkt of luistert
- Zender-ontvanger monoloog
- Zekere aanvaarding van reclame
Later
- Mobiliteit is toegenomen impact: ervaringswereld is ruimer
- Internet
- Convergentie
- Vroeger: alle soorten media waren mooi gescheiden
- Nu: we kunnen alles tegelijkertijd, alles versmelt (vb.: met gsm ook op internet, foto’s maken,…)
- Sensorische en mentale overdondering veel reclame en veel merken moeilijke keuze
- Parallelle mediaconsumptie
- Moeilijk bereik (door de vele mogelijkheden)
- Groei van sociale media
- Hoofdzaak van communicatie = interactie, dialoog
- Mensen gaan geen blind vertrouwen meer hebben, maar sceptisch worden tov reclame
- “Don’t you have something interesting to say?” als je als merk geen verhaal te vertellen hebt, tel je minder en minder mee. Het zorgt ervoor dat mensen minder en minder belangstelling hebben.
- “Let’s get the people engaged again!” we moeten iets zoeken waardoor de consument een band wil scheppen met het merk. Het merk kan zelf niets meer forceren (vb.: door middel van storytelling)