Focus op een bepaald marktsegment
De organisatie legt zich met sterk afgelijnd programma toe op de noden en wensen van een bepaald marktsegment.
De uitsluitende aandacht voor dat ene segment brengt een sterke relatieve positie binnen dit marktgedeelte mee.
Dergelijke segmenten zijn meestal niet groot.
Men noemt het een niche of nestje.
De marketer = marktnestelaar
Voorwaarden om tot een dergelijke strategie te besluiten zijn dat het segment koopkrachtig is en voldoende groeipotentieel bezit. Het mag ook niet te erg bezet zijn door concurrenten en het moet overeenstemmen met de vakbekwaamheid op technische en commercieel niveau van de nestelaar.
Het focussen op een welbepaald marktsegment is niet alleen een van de mogelijke positieverbeterende strategieën, maar ook een van de basisstrategieën inzake marktsegmentatie.
Inzake het kiezen van doelgroepen en het ontwikkelen van een overeenkomstige marktstrategie beschikt de onderneming over 3 opties:
- Geconcentreerde marketing: het selecteren van 1 bepaalde doelgroep en de uitbouw in functie hiervan van 1 marketingmix.
= focus- of nichemarketing
- Ongedifferentieerde marketing: het benaderen van de gehele markt met 1 marketingmix, het streven naar een situatie van de laagste kostprijs.
- Gedifferentieerde marketing: het zich richten naar de gehele markt, maar telkens met een apart instrumentarium per segment.