Groeifase:
Stilaan begint echt een groeiend aantal potentiële kopers het product te proberen, voornamelijk het gevolg van de mond-tot-mondcommunicatie uitgaande van de oorspronkelijke kopers, die zelf herhaalaankopen beginnen te doen.
Anderzijds beginnen concurrenten de markt te betreden.
- De marktomvang stijgt snel
- Verkoopevolutie en marketingaanpak aangepast
- Verkopen en winst stijgen
- Veel reclame gevoerd
- Productkwaliteit gehandhaafd en verbeterd
- Merkimago ontstaat
- Onderneming zoekt bijkomende afzetkanalen. Enerzijds zullen wederverkopers graag het product opnemen wegens de ontstane groeimarkt. Anderzijds dreigt de aanwezigheid van de concurrentie de selectie van en de relatie met de wederverkopers te bemoeilijken.
- Verwachting van verdere marktgroei geeft aanleiding tot grote voorraadvorming in de distributiekanalen.
- Prijs gaat wijzigen
- Afroomstrategie: prijs geleidelijk verlagen om prijsgevoelige lagen van de markt te bereiken.
- Penetratiestrategie: prijs zal verhogen -> normale nieuwe winstmarge bereiken
- Onderneming moet over voldoende middelen beschikken om de groei bij te kunnen houden.