Menu

Groepsnormen en conformisme

Deel dit artikel:

Groepsnormen:

  • Ø Groep heeft “eigen waarden en normen” (die kunnen afwijken van algemene sociaal aanvaarde normen). Hoe meer een groep eigen normen heeft, hoe groter de saamhorigheid is.
  • Ø Die moeten (ten minste deels) onderschreven worden.
  • Ø Groepen ontwikkelen groepsjargon, -humor, -rituelen, -uiterlijkheden.
  • Uniformiteit:
  • Ø In onzekere situatie zijn mensen geneigd hun oordeel aan te passen aan dat van anderen

v Experiment van Sheriff (1936) autokinetisch effect (in een donkere ruimte werd een lichtje geprojecteerd, eerst waren de proefpersonen alleen, daarna te samen met gevolg dat er verschillende uitkomsten waren  informationele beïnvloeding).

v Experiment van Ash : nu was de prikkel zeker. Er waren drie lijnen op een kaart waarvan 1 lijn groter was dan de andere. Van de zes personen waren vijf personen tevoren ingelicht om het verkeerde aan te duiden. Wat bleek: veel mensen conformeerden zich aan de groep ook al wisten ze bv. dat het niet het juiste antwoord was.

Besluit: mensen conformeren zich zelfs in groepen die kort samenwerken en weinig betekenen voor hen.

  • Ø Mensen zijn zich niet bewust van dit uniformerend proces.
  • Conformisme is opgelegde uniformiteit.
  • Vier redenen om conformiteit na te streven:
    • Ø Om taken te regelen die van direct belang zijn voor de taak en de doelen van de groep.
    • Ø Om interactie te regelen binnen de groep met het oog op de taakverdeling en de sociale behoeften (vb. welke onderwerpen komen wel of niet aan bod)
    • Ø Om de eenheid van de groep tegenover de buitenwacht te beklemtonen (vb. eigen kledingsstijl)
    • Reacties op groepsovertredingen (van mild tot agressief)
      • Ø Men praat op dissident in zolang “kans op beterschap”
      • Ø “Bekeerde” wordt opnieuw aanvaard
      • Ø Volhardend dissident : wordt gemeden of uit groep gezet
      • Naast bestraffing van ongewenst gedrag, ook beloning van gewenst gedrag in vorm van aanvaarding, waardering, erelidmaatschap, oorkonde…
      • Drie fasen in proces van aanvaarding groepsnormen:
        • Ø Uiterlijke meegaandheid (wanneer andere groepsleden aanwezig zijn).
        • Ø Identificatie (via relatie met de leden wordt het gewenste gedrag vertoont).
        • Ø Verinnerlijking (het nieuw lid zal de normen volmondig onderschrijven, zich ernaar gedragen en overtreders bestraffen)
  • Wie mag afwijken van normen:
    • Ø Wanneer men reeds krediet heeft verworven
    • Ø Evidenter voor wie laag in status en wie hoog in status is
    • Ø Sterkste conformisme: gemiddelde status

HOOFDSTUK 6: ORGANISATIECOMMUNICATIE

De definitie van een organisatie

  • Groep mensen die taken uitvoeren om een doel te bereiken
  • Formeel opgericht op welbepaalde datum
  • Formele structuur (een duidelijke hierarchië)
  • Doelstellingen
  • Verdeelt werk tussen individuen en groepen
  • Noodzaak aan coördinatie en communicatie

Soorten organisaties

  • Profit organisaties met Bedrijfseconomische doelstellingen (bv. Mobistar, Philips, Sony, Interbrew, …).
  • Non-profit-organisaties of social profit-organisaties met sociale, politieke, ecologische…doelstellingen (bv. Green Peace, Kind en Gezin, Stad Antwerpen, SPa, school,…).

Soorten communicatie bij organisaties

  • Betrekking op de doelgroep: Interne (communicatie binnen de organisatie) en externe communicatie (naar organisaties in de samenleving waarmee gecommuniceerd moet worden).

Betrekking op het onderwerp: Corporate communicatie (voorstelling en doelstellingen van de organisatie zelf) en marketingcommunicatie (communicatie over een product van de organisatie).

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen