Logo
Print deze pagina

Groepsnormen en conformisme

Deel dit artikel:

Groepsnormen:

  • Ø Groep heeft “eigen waarden en normen” (die kunnen afwijken van algemene sociaal aanvaarde normen). Hoe meer een groep eigen normen heeft, hoe groter de saamhorigheid is.
  • Ø Die moeten (ten minste deels) onderschreven worden.
  • Ø Groepen ontwikkelen groepsjargon, -humor, -rituelen, -uiterlijkheden.
  • Uniformiteit:
  • Ø In onzekere situatie zijn mensen geneigd hun oordeel aan te passen aan dat van anderen

v Experiment van Sheriff (1936) autokinetisch effect (in een donkere ruimte werd een lichtje geprojecteerd, eerst waren de proefpersonen alleen, daarna te samen met gevolg dat er verschillende uitkomsten waren  informationele beïnvloeding).

v Experiment van Ash : nu was de prikkel zeker. Er waren drie lijnen op een kaart waarvan 1 lijn groter was dan de andere. Van de zes personen waren vijf personen tevoren ingelicht om het verkeerde aan te duiden. Wat bleek: veel mensen conformeerden zich aan de groep ook al wisten ze bv. dat het niet het juiste antwoord was.

Besluit: mensen conformeren zich zelfs in groepen die kort samenwerken en weinig betekenen voor hen.

  • Ø Mensen zijn zich niet bewust van dit uniformerend proces.
  • Conformisme is opgelegde uniformiteit.
  • Vier redenen om conformiteit na te streven:
    • Ø Om taken te regelen die van direct belang zijn voor de taak en de doelen van de groep.
    • Ø Om interactie te regelen binnen de groep met het oog op de taakverdeling en de sociale behoeften (vb. welke onderwerpen komen wel of niet aan bod)
    • Ø Om de eenheid van de groep tegenover de buitenwacht te beklemtonen (vb. eigen kledingsstijl)
    • Reacties op groepsovertredingen (van mild tot agressief)
      • Ø Men praat op dissident in zolang “kans op beterschap”
      • Ø “Bekeerde” wordt opnieuw aanvaard
      • Ø Volhardend dissident : wordt gemeden of uit groep gezet
      • Naast bestraffing van ongewenst gedrag, ook beloning van gewenst gedrag in vorm van aanvaarding, waardering, erelidmaatschap, oorkonde…
      • Drie fasen in proces van aanvaarding groepsnormen:
        • Ø Uiterlijke meegaandheid (wanneer andere groepsleden aanwezig zijn).
        • Ø Identificatie (via relatie met de leden wordt het gewenste gedrag vertoont).
        • Ø Verinnerlijking (het nieuw lid zal de normen volmondig onderschrijven, zich ernaar gedragen en overtreders bestraffen)
  • Wie mag afwijken van normen:
    • Ø Wanneer men reeds krediet heeft verworven
    • Ø Evidenter voor wie laag in status en wie hoog in status is
    • Ø Sterkste conformisme: gemiddelde status

HOOFDSTUK 6: ORGANISATIECOMMUNICATIE

De definitie van een organisatie

  • Groep mensen die taken uitvoeren om een doel te bereiken
  • Formeel opgericht op welbepaalde datum
  • Formele structuur (een duidelijke hierarchië)
  • Doelstellingen
  • Verdeelt werk tussen individuen en groepen
  • Noodzaak aan coördinatie en communicatie

Soorten organisaties

  • Profit organisaties met Bedrijfseconomische doelstellingen (bv. Mobistar, Philips, Sony, Interbrew, …).
  • Non-profit-organisaties of social profit-organisaties met sociale, politieke, ecologische…doelstellingen (bv. Green Peace, Kind en Gezin, Stad Antwerpen, SPa, school,…).

Soorten communicatie bij organisaties

  • Betrekking op de doelgroep: Interne (communicatie binnen de organisatie) en externe communicatie (naar organisaties in de samenleving waarmee gecommuniceerd moet worden).

Betrekking op het onderwerp: Corporate communicatie (voorstelling en doelstellingen van de organisatie zelf) en marketingcommunicatie (communicatie over een product van de organisatie).

Copyright © 2019. All rights reserved.