Het merk: Een kort historisch overzicht
- Merknaam van de producent domineert vrijwel de volledige 20ste eeuw
- Tot aan jaren 50 nadruk op wetenschappelijke of intrinsieke waarde van het product
- Vanaf jaren 50
- Babyboom na de oorlog meer consumenten
- Consumentisme doet intrede
- Opkomst van televisie veel impact: mensen geloven het, voor hun is TV de realiteit
- Jaren 60
- Marketing als wetenschappelijke discipline USP + 4 P’s
- Supermarkten komen op en verdringen kleine kruideniers
- Consumentisme groeit verder auto’s, vrije tijd, geloof in vooruitgang = golden sixties
- Jaren 70
- Economische crisis economische groei komt tot stilstand
- Kritiek op maatschappij en op reclame
- Consumentisme is niet meer vanzelfsprekend
- Milieuproblematiek wordt belangrijk
- Effectiviteit van reclame wordt in vraag gesteld
- Aantal merken en producten nemen nog steeds toe kwaliteitsvolle producten op de markt brengen in navolging van Japanse merken
- Jaren 80
- Productdifferentiatie en merkextensie door toenemende concurrentie
- Supermarkten zijn heel belangrijk
- Moeilijk om USP te vinden merken gaan zich onderscheiden obv emotionele waarden
- Imago en marketing worden steeds belangrijker
- Jaren 90
- Brand building = uitbouwen van een sterk merk
- Geïntegreerde communicatie doet intrede
- E-commerce: nieuwe digitale economie
- Succesvolle innovaties + budgetten voor reclame gaan stijgen door stijgende concurrentie
- Nu
- Babyboomers zijn kapitaalkrachtig
- Consument wordt meer prijsbewust, minder merkgevoelig en kritischer en mondiger
- Individualisme
- Dot-com bubble: bedrijven kunnen niet waarmaken wat ze beloven
- Tipping point = punt waarop iets gaat slagen of mislukken
- Internet wordt tweerichtingsverkeer