Menu

Het merk: Een kort historisch overzicht

Deel dit artikel:
  • Merknaam van de producent domineert vrijwel de volledige 20ste eeuw
  • Tot aan jaren 50  nadruk op wetenschappelijke of intrinsieke waarde van het product
  • Vanaf jaren 50
    • Babyboom na de oorlog  meer consumenten
    • Consumentisme doet intrede
    • Opkomst van televisie  veel impact: mensen geloven het, voor hun is TV de realiteit
  • Jaren 60
    • Marketing als wetenschappelijke discipline  USP + 4 P’s
    • Supermarkten komen op en verdringen kleine kruideniers
    • Consumentisme groeit verder  auto’s, vrije tijd, geloof in vooruitgang = golden sixties

  • Jaren 70
    • Economische crisis  economische groei komt tot stilstand
    • Kritiek op maatschappij en op reclame
    • Consumentisme is niet meer vanzelfsprekend
    • Milieuproblematiek wordt belangrijk
    • Effectiviteit van reclame wordt in vraag gesteld
    • Aantal merken en producten nemen nog steeds toe  kwaliteitsvolle producten op de markt brengen in navolging van Japanse merken
  • Jaren 80
    • Productdifferentiatie en merkextensie door toenemende concurrentie
    • Supermarkten zijn heel belangrijk
    • Moeilijk om USP te vinden  merken gaan zich onderscheiden obv emotionele waarden
    • Imago en marketing worden steeds belangrijker
  • Jaren 90
    • Brand building = uitbouwen van een sterk merk
    • Geïntegreerde communicatie doet intrede
    • E-commerce: nieuwe digitale economie
    • Succesvolle innovaties + budgetten voor reclame gaan stijgen door stijgende concurrentie
  • Nu
    • Babyboomers zijn kapitaalkrachtig
    • Consument wordt meer prijsbewust, minder merkgevoelig en kritischer en mondiger
    • Individualisme
    • Dot-com bubble: bedrijven kunnen niet waarmaken wat ze beloven
    • Tipping point = punt waarop iets gaat slagen of mislukken
    • Internet wordt tweerichtingsverkeer

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen