Het ontwikkelingsproces van een nieuw product
Het ontwikkelingsproces van een nieuw product omvat een aantal opeenvolgende fasen:
- Ideeëngeneratie
- selectieproces
- Conceptontwikkeling
- Concept testing en economische analyse
- Productontwikkeling en producttesting
- Markttesting
Het succesvol doorlopen van dit ontwikkelingsproces hangt af van de inzet van de betrokken personen in de onderneming.
Het proces van innovatie is in grote mate persoonsgebonden.
Het ontwikkelen van nieuwe producten is een kwestie van continue en noodzakelijke inzet. Onderzoeken die het innovatieproces bestudeerden, noemen deze personen productkampioenen. Dat is iemand die een beslissende bijdrage tot de innovatie levert door de vooruitgang ervan actief en enthousiast te bevorderen.
De productkampioen beweegt zich eerder langs informele dan langs formele wegen in de bedrijfsorganisatie.
Om succesvol te zijn moet hij beschikken over een niet zo alledaagse combinatie van eigenschappen.
Hij moet een gezond technisch doorzicht hebben, een goede kennis van de markt, een goede kennis van het eigen bedrijf, specifieke karakteriële eigenschappen en hij moet de juiste machtscentra kunnen bereiken.
De nadruk in Westerse bedrijven zal in de toekomst steeds meer op een doorgedreven en continue O&O en op kennisintensieve activiteiten met een hoge toegevoegde waarde komen te liggen.
West-Europese landen hebben immers afgedaan als productieland voor producten met een geringe toegevoegde waarde.
Voor productie waarbij innovatieve producten worden uitgedacht en vervolgens gemaakt tot de kinderziekten zijn weggewerkt, blijven wel kansen.
Om de concurrentiekracht met de rest van de wereld op peil te houden zal continu, systematisch en georganiseerd een innovatiedrang aangewakkerd worden.
Innovatie is enerzijds een continu proces van kleine verbeteringen en aanpassingen die zelden radicaal zijn maar die doorheen de tijd toch wel tot grote veranderingen leiden. Voor de eerder radicale innovaties wordt tegenwoordig meer en meer beroep gedaan op technologische vernieuwing uit andere sectoren, anderen bedrijven.
Ook steunt men meer en meer op een evenwichtige mix tussen technologische vernieuwing en O&O enerzijds en het ontdekken en vervullen van consumentenwensen anderzijds.
Ook wordt samenwerken met alle belanghebbenden van de bedrijfskolom een dwingende noodzaak.