Menu

Hoe concurreren?

Deel dit artikel:

Zich een positieve manier te onderscheiden van andere aanbieders.

 concurrentievoordeel

- superieure kennis van productietechnieken

- hechte relaties met belangrijke afnemers

- een sterk merk

- beste locatie

Concurrentiestrategieën van Porter (nadruk op concurrentie)

Twee mogelijkheden om een verdedigbaar concurrentievoordeel te bereiken

- differentiatiestrategie: de klant unieke waarde te leveren.

- voor klanten wezenlijke punten

- op een positieve wijze onderscheiden

- mogelijkheid om een hogere prijs vragen

- Kostenleiderschapstrategie: de aanbieder met de laagste kosten in de markt te worden.

- geen bijzondere producten

- aanvaardbare producten

- redelijke prijs

Aanvulling op beide strategieën

 bedrijf zich kan richten op de gehele markt of op een deel ervan, een segment of niche.

- brede differentiatiestrategie

- focus-differentiatiestrategie

- kostenleiderschapstrategie

- focus-kostenleiderschapstrategie.

Waardedisciplines van Treacy en Wiersema

De volgende drie waardedisciplines worden onderscheiden:

1. Leiderschap door uitvoering: het bedrijf biedt meerwaarde door

- leveren van betrouwbare producten

- tegen een concurrerende prijs

- het gebruik van vormen van communicatie en distributie die voor de klant zo min mogelijk ongemak veroorzaken.

 Intern is alles gericht op maximale efficiency.

 De verkrijgingskosten te minimaliseren, waarbij deze kosten bestaan uit zowel de te betalen prijs als de inspanningen die de klant moet leveren om het product te kopen.

= operational excellence.

2. Leiderschap door klantkennis: het bedrijf biedt meerwaarde door

- gedetailleerde kennis over de individuele klant

- aanbod aan producten en diensten te passen aan de veranderende wensen en behoeften van de klant.

 Intern is het streven naar flexibiliteit: het kunnen maken wat de klant wil.

 Gericht op klanten die bereid zijn wat meer te betalen omdat ze precies krijgen wat ze willen en het streeft naar tevreden klanten die ook op de langere termijn loyaal blijven aan het bedrijf.

= customer intimacy

3. Productleiderschap: het bedrijf biedt meerwaarde door

- ontwikkelen van innovatieve producten en diensten.

- klanten die het nieuwste wensen en ook bereid zijn daarvoor te betalen.

= product leadership

HOOFDSTUK 4: MARKETINGSTRATEGIE

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen