Klassieke indeling
- Thematische communicatie = above the line
- Primaire doelstelling = beïnvloeding van kennis en/of attitude tov product of dienst (zorgen dat we een merknaam in ons hoofd krijgen, een bepaald imago creëren, gevoelens opwekken,…)
- Vooraf aan aankoop: doelgroep iets over product of bedrijf vertellen
- Na aankoop: tevredenheid van consument ondersteunen en in stand houden
- Productcommunicatie = beïnvloeding van kennis/attitude tov product of merk
- Corporate-communicatie = beïnvloeving van kennis/attitude tov bedrijf/organisatie
- Actiecommunicatie = below the line
- Primaire doelstelling = beïnvloeding van koopgedrag
- Tijdelijke actie
- Promoties aankoop stimuleren + merkbekendheid of toegevoegde waarde voor het merk vergroten
- Point-of-sale ondersteuning
- Permanente actie
- Artikelpresentatie en verpakking
- Persoonlijke verkoop
- Men moet alternatieven zoeken door:
- Effectiviteit van reclame neemt af door toenemende reclamevolume
- Verkoopeffect van promotie is slechts tijdelijk
- Kosten van persoonlijke verkoop zijn enorm gestegen
- Consument is kritischer geworden en beter geïnformeerd
- Overaanbod van zeer uiteenlopende media
- Ontwikkelingen op het internet
- Return on investment
- Mogelijke alternatieven
- Sponsoring wint snel aan populariteit
- PR is instrument om product of bedrijfsimago in gewenste richting te sturen
- Marketing-communicatiemix
= alle communicatie- en promotie-instrumenten waarmee een ondernemer het keuzegedrag van de afnemer probeert te beïnvloeden