Marketing: weldoener of boosdoener?
Dee taak van marketing = om te zorgen dat een bedrijf zo goed mogelijk voorziet in de wensen en behoeften van klanten.
- Een weldoener: wensen van de klanten vervullen: goed voor de samenleving.
- Een boosdoener: steeds weer bezig mensen zodanig te manipuleren dat ze geld uitgeven aan zaken die ze helemaal niet nodig hebben of zelfs slecht voor ze zijn
maatschappelijke verantwoord ?
Marketing en ethiek
Ethiek binnen marketing = het toepassen van ethische overwegingen bij het nemen van marketingbeslissingen.
Vb. vertrouwen, eerlijkheid en respect voor anderen en het milieu.
Bedrijven kunnen op drie manieren hun positie bepalen ten aanzien van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Bedrijf gedreven door _____________________________________________________________________________
Juridische Public relations (PR) Waarden - Maatschappelijk
Overwegingen overwegingen Verantwoord Ondernemen
_____________________________________________________________________________
Defensieve strategie Opportunistische strategie Offensieve strategie
Te vermijden kosten Verbetering imago Basis voor opbrengsten
Consumenten maakt Consumenten willen het Consumenten eisen het
het niets uit in enige mate
Weerstand Cosmetisch laagje Verweven met de missie
Bedreiging Kieskeurig Kans voor verdedigbaar
concurrentievoordeel
Laat de rechter maar Pogingen om gezien te Werkelijk verlangen om een
beslissen wat goed worden als een goede goede burger te zijn
burgerschap is burger
Juridische overwegingen:
Vb. het milieu als ze daartoe via wetgeving of de rechter worden gedwongen.
Dit soort bedrijven doen actief, moeite om de kosten van verdergaande milieu wetgeving zo veel mogelijk te beperken.
PR-overwegingen:
Deze bedrijven vinden het vooral belangrijk om de indruk te wekken dat zij maatschappelijk verantwoord opereren.
Het is eerder een cosmetisch laagje dan dat het tot de ziel van het bedrijf behoort
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Maatschappelijk verandwoord ondernemen (MVO):
Dit soort bedrijven hebben sterke normen en waarden en denken dat consumenten in toenemende mate eisen dat ondernemingen zich op een maatschappelijk verantwoorde wijze gedragen.
MVO = is het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op waardecreatie op langere termijn in zowel financiële, sociale als ecologische zin.
3 dimensies vormen: Profit, People en Planet
- Financiële dimensie = PROFIT: succesvolle waardeschepping komt tot uiting in de winstgevendheid van het bedrijf.
- Sociale dimensie = PEOPLE: betreft intern de wijze waarop met personeel wordt omgegaan en extern zaken.
- Ecologische dimensie = PLANET: betreft de zorg voor onze natuurlijke leefomgeving.
+ Belangrijk is dat bedrijven een goede relatie met de verschillende belanghebbenden onderhouden op basis van doorzichtigheid en dialoog.
Een belangrijk aspect van MVO is corporate citizenship,
= de gedachte dat ook ondernemingen zich moeten gedragen als verantwoorde burgers
Voortschrijdende commercialisering en globalisering
Verzet tegen de 3 M's van Merken, Marketing en Multinationals. I
= anti-globaliseringsbeweging
Vercommercialisering
= de trend dat elke activiteit bedrijfsmatig wordt aangepakt om daarmee geld te verdienen.
niet altijd slecht, maar wel de uitwassen ervan.
toenemende vervlakking (vb. alle winkelstraten lijken op elkaar)
Globalisering
= dat alles en iedereen op de wereld steeds meer met elkaar te maken heeft.
Niet alleen een economisch fenomeen, maar ook politiek, cultuur, media, sociale verhoudingen en het milieu.
Aanhangers van globalisering stellen dat internationale handel zorgt voor
- vooruitgang,
- concurrentie (en daarmee keuze en lagere prijzen voor consumenten),
- openheid,
- politieke vernieuwing
- uiteindelijk democratie.