Menu

Marktafspraken

Deel dit artikel:

Er zijn volgende types afspraken:

  • Marktverdeling: aanbieders komen overeen mekaars markt gedeeltelijk of geheel gerust te laten.
  • Prijsafspraken: er wordt overeengekomen op welke prijsniveaus de producten in kwestie verkocht zullen worden.
  • Quota: er worden markaandelen afgesproken. Degene die het quotum overschrijdt vergoedt degene die het quotum niet haalt via een soort clearingsysteem.
  • Gezamenlijke verkoopkantoren: deze staan in voor de verkoop van alle producten waarrond afspraken gemaakt werden, waardoor een instrument van controle ontstaat en als gevolg hiervan ook van stabiliteit.
  • Collectieve en wederzijdse exclusiviteit: er wordt een overeenkomst gemaakt waarbij de bedrijven aan exclusieve afname en toelevering beloven. Ze worden aan elkaar gebonden.
  • Cumulatieve kortingen: afnemers krijgen een stijgende korting op de gesommeerde aankopen die verricht werden bij dezelfde leverancier, hieruit resulteert een sterke binding die concurrentieremmend werkt (verboden in EU).
  • Specialisatieafspraken: hebben tot doel de productie onderling toe te wijzen aan diegene die er naar verhouding het beste voor geplaatst is, en aansluiten hierbij aan mekaar toe te leveren.
  • O&O-afspraken: bedrijven kunnen besluiten samen onderzoek en ontwikkeling te verrichten.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen