Massacommunicatie: de mediaorganisatie
Massacommunicatie wordt vaak geassocieerd met ‘klassieke’ massamedia
- Ontstaan tijdens 19deeeuw (industrialisering)
- Dagbladen, radio, televisie,…
Kenmerken van massamedia:
- Institutionele zender (complexe mediaorganisatie met commerciële doelstellingen)
- Richt zich tot grote, diverse groep ontvangers
- = openbare communicatie
- Zenders en ontvangers zijn ruimtelijk en temporeel van elkaar gescheiden
- Contact is indirect of gemedieerd
- Weinig mogelijkheden tot feedback
Opkomst van verschillende massamedia gaat samen met ‘morele paniek’: men geloofde dat commerciële logica binnen media aanleiding gaf tot programma’s, inhouden,… die de massa aanspraken en dus de “gemiddelde smaak” representeerden.
- Werden ook verondersteld negatieve invloed te hebben op het massapubliek
4 belangrijke elementen van massacommunicatie: mediaorganisatie, geproduceerde inhouden, publiek, effecten van media
McQuail (1994): het communicatiewetenschappelijk onderzoek naar mediaorganisatie en omgeving pas gestart in ’60.
- Onderzoek reflecteert de graduele interesseverschuiving van wetenschappers:
- Media-effecten -> media-inhoud -> organisationele bronnen en oorzaken media-inhoud
Shoemaker & Reese
- Organisatie-interne als organisatie-externe invloeden op ‘media content’
- Organisatie-interne factoren op 3 niveaus:
- Individueel niveau van de professionele medewerkers
- Niveau van de mediaroutines
- Niveau van de organisatie
- Mediaorganisatie:
- Bevinden in sociale ruimte met concurrentie en drukkingen
- Van concurrenten, adverteerders eigenaars, vakbonden, leveranciers
- Bevinden in sociale ruimte met concurrentie en drukkingen
- Organisatie-interne factoren op 3 niveaus:
- Sociale en politieke invloeden:
- Overheden en andere instituties
- Druk door nieuwe technologiën
- Druk door het publiek
- Elke mediaorganisatie is ingebed in en samenleving, cultuur die het ruimere kader vormt waarbinnen zij functioneert
Figuur 53