Menu

Maturiteitsfase

Deel dit artikel:

  • De snelle omzettoename vertraagt geleidelijk
  • De groei wordt beperkt en verdwijnt langzaam
  • Lichte verkoopdaling
  • Deze fase duurt langer dan de andere fasen
  • Grootste deel van de omzet bestaat uit herhaalaankopen
  • Sterke concurrentie tussen de merken
  • Ondernemingen beginnen zich sterker toe te leggen op een strategie van marktsegmentatie
  • Proberen de markt te verruimen door het aantal kopers/gebruikers te vergroten en of door de gemiddelde aankoop/gebruik op te drijven.
  • Afnemers vergroten
    • Niet gebruikers van de productcategorie proberen tot aankoop of gebruik over te halen.
    • Proberen toe te treden tot bestaande maar voorheen onbewerkte segmenten
    • Proberen klanten weg te halen bij concurrenten: typisch voor detergentenmarkt
  • Verhogen van de individuele aankoop of het gebruik
    • Proberen de afnemer aan te zetten tot veelvuldige gebruik
    • De afnemers aan te zetten tot grotere consumptie per gelegenheid
    • Impuls te geven tot meer en gevarieerde aanwendingen
  • Voorgaande: heeft veelal een verbreding van het aangeboden gamma voor gevolg.
  • Product aantrekkelijker te maken door verbeteringen in kwaliteit stijl functionering en service
  • Vermindering reclame-uitgaven
  • Prijsdalingen moeilijk, door mogelijke prijzenoorlog
  • Prijzen zullen stabieler blijven
  • Naar het einde toe begint het volume te dalen
  • Op productieniveau ontstaat overcapaciteit die de aanzet kan geven tot prijsverlaging, die gevolgd wordt door concurrentie = Winsterosie

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen